TESLA MODEL Y FELGER , VINTERHJUL OG DEKK

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL Y BLIR EN BETYDELIG BEDRE BIL MED LETTERE OG MER RIKTIG HJUL

255/45R19 dekk på 19x9.5'' brede felger er veldig ugunstig i følge bransjenormen og kjørekomfortmessig. Optimal felg er dimensjonen 19x8.5 og i Scandinavia viser man til STRO-normen som lovdata i Norge forholder seg til. Som flere andre bilprodusenter leverer nå Tesla Motors felger som kan være ugunstig brede for både bil og dekkdimensjon, men det ser tøft ut. Ufordringen er å unngå kantkjøring av felgene når de går utenfor dekksiden. Bilprodusenten/bilforhandler selger veldig mye reserverfelger som koster 4-5 ganger mer enn en mye lettere ZAX felg

DEKKSTREKK MED  ORIGINAL 19x9.5'' FELG

Man får også dekkstrekk som gjør at dekkets evne til å avdempe ujevnheter i veien reduseres, og bilen blir mye mer ''Gokart'' enn de fleste ønsker seg. Se tabell nedenfor hvilken muligheter som anbefales.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE (BERLIN) LEVERES KUN MED 21'' STAGGERED FRA FORHANDLER OG VI TROR DE FLESTE VIL BYTTE TIL 18 ELLER 19'' MED LIKE HJUL FORAN OG BAK

tesla-model-y-performance-vinterhjulDet er svært liten forskjell mellom Model Y og YP. Begge modeller kan bruke ZAX felger helt ned til 18 toms, og innpress er likt på begge modeller. 21-toms konfigurasjonen i staggered er satt opp med høyere innpress bak slik at dekkene ikke går utenfor skjermen. På helt perfekte veier uten antydninger til ujevnheter og dumper kan 21'' fungere (i teorien) fint på Tesla Model Y Performance. Virkelighetens veikvalitet er at stort sett alle veier i Norden og Europa består av mange ujevnheter, dumper og hull. 35-profil gir tilnærmet null demping og Model Y og Y performance kommer uten luftdempere. Resultatet av et møte med ujevnheter i veibanen er kraftige kast i bilen og spesielt i kombinasjon med en sving vil bilen miste veigrepet i et lite øyeblikk. Dette opplever man også med 255/45R19 dekkdimensjonen på 19x9.5 originalfelgen, fordi felgen er altfor bred og gir dekkstrekk. 19x8.5 felg er bransjestandarden for 255/45R19, og ønsker du ytterligere komfort og vinteregenskaper så anbefales 245/50R19 Frigus EV Ice 3 på felg med innpress (ET) 40. Da får man det mest optimale 19 toms vinterhjulsettet.

Originalinnpress i 19 toms konfigurasjonen er ET45, men både 40 og 35 brukes over hele verden. ET35 er imidlertid 2,5mm mer enn lovdata tillater i Norge, etter et noe tilårskomment regelverk fra 80-tallet, når 15x6 var en stor felg. Vi tror at regelverket snart blir oppdatert og mer likt som i Danmark og Sverige, hvor ET35 kan benyttes.

18 TOMMERE GIR DET HELT OPTIMALE FOR MAKS KOMFORT OG VINTERGREP

Alle 18 tommere som vises i konfiguratoren til Tesla Model Y og Model Y Performance passer på bilene. Dekkdimensjonen som brukes til 18x8 felger er 235/55R18. I skrivende stund (juni 22) har vi ikke fått laget dimensjonen i Frigus EV Ice 3 eller 3+, men frem til dekket er produsert og på vei fra fabrikkene, har vi noen nesten like gode Charmhoo fra samme fabrikk samt noen Aplus fra en fabrikk som også kommer til å lage noen Frigus EV dimensjoner. For samme dekksideposisjon som originalt er ET35 mest riktig for 18 toms konfigurasjonen. Hvis man skal følge lovdata er dette 2,5 mm for mye på felgen, selv om dekket får riktig posisjon mot ytterside. Derfor leverer vi også ET40. For valg av ET35 må det velges Model Y EU/USA config., for at dette valget skal komme opp.

Nedenfor ser man original hjulkonfigurasjon og alternative anbefalinger

tesla-model-y-hjulkonfigurasjon

Nedenfor bilder av 18 toms G-Force og Turbin X montert på Tesla Model Y Performance, Berlin produksjon. Felgene er tilpasset for god avstand til bremsekalipere. Det er ikke behov for spacerplater.

tesla-model-y-performance-18-toms-felger-og-vinterdekk

Vi skal i denne artikkelen forklare litt hva som kan gjøres for å forbedre bilens egenskaper og rekkevidde, med blant annet felger fra ZAX Wheels, Europas ledende på superlette felger til elbil.

DET ER VIKTIG Å FÅ MED SEG AT VINTERDEKKDIMENSJONEN 255/45R19 FOR TESLA MODEL Y IKKE ER EN OPTIMAL LØSNING PÅ VINTERVEIER

Sammenlignbare EL-SUV'er som Ford Mustang Mach E (225/55R19 eller 225/60R18), VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron (235/55R19 + 255/50R19) , Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 (235/55R19) benytter i hovedsak mye smalere dekk og høyere profil. Dette gir et betydelige bedre grep på snø og is. Mindre kontaktflate og mer trykk pr. kvadratcentimeter. Skal man ha 19-tommere på Model Y så er 19x8.5 felg med 245/50R19 mest anbefalt. Skal man ha best mulig vintergrep uavhengig av felgdimensjon, så er dimensjonen 235/55R18 på 18x8'' felg beste løsning. Det bruker vi på egen firmabil. Sett med ingeniørbriller og måleutstyr så er et et 255/45R19 vinterdekk helt uten drenering montert på 19x9.5 den mest ugunstige løsningen man kan tenke seg. Når felgen også er 19x9.5'' bred, så breddes dekket ytterligere ut (dekkstrekk) slik at bilen blir ytterligere mer ''gokart'' i kjøreegenskapene, og ingen god løsning for nordiske veier. Bytte til Frigus EV Ice 3 i 255/45R19 dimensjonen gir lavere energiforbruk og mindre vannbølge foran dekket på våt vei, og bedre kjøreegenskaper generelt, men ikke målbart bedre feste på hardpakket snø.

FOR ALL DEL UNNGÅ PIGGDEKK PÅ EN TUNG ELBIL

Tunge biler må har vinterdekk med stive dekkstammer, drenering som reduserer vannbølge på våt asfalt og slaps, og masse lameller med myk gummiblanding som ikke herder. Vi ser altfor ofte at ukyndige som presenterer seg som bransjefolk, pusher piggdekk til tunge elbiler. Piggdekk har altfor hard gummi til å gi godt vintergrep på is for tunge biler, og godt over 97% av bilens tyngde ligger på gummien. Mellom 2 og 3% av bilens tyngde ligger på piggen, og piggdekk må ikke kjøres på asfalt. Piggene blir revet ut når man bremser hardt, spinner eller kjører fort gjennom rundkjøringer.

FOR ØKT REKKEVIDDE OG MER SPORTSLIG TESLA MODEL Y ER DENNE ARTIKKELEN ANBEFALT - FELGER TIL ELBIL -DETTE MÅ DU VITE

Artikkelen er skrevet ut i fra målinger og fysiske lover rundt emnet rotasjonsenergi.

ELMOTORENE PÅ TESLA MODEL Y OG MODEL 3 SKILLER SEG BETYDELIGE FRA KONKURRENTENE

WLTP-normen for rekkevidde har en snitthastighet på under 47 km/t og avslører ikke de tradisjonelle elmotorenes svakheter med fallende virkningsgrad ved økende turtall. WLTP-normen viser heller ikke konsekvensen av tunge hjul, som også krever økende energi med økende hastighet. Man ser aldri noen sykler med fatbikes i Tour de France, og man ser ikke mye elbiler med tradisjonelle elmotorer og/eller tunge hjul i venstrefilen på motorvei. Elmotorene i model 3 og Y har en bedre virkningsgrad i hastigheter over 80 km/t enn hva de øvrige bilmerkene har i sine biler, og hvis du i tillegg monterer hjul som krever mye mindre energi, så har en meget effektiv og sporty elbil. Både Model 3 og Y utmerker seg også med lav luftmotstandskoeffisient, noe som er viktig for å kunne utnytte elmotorens gode virkningsgrad i høyere hastigheter. Her er linken til den aktuelle elmotoren i Tesla Model 3, som også sitter i Model Y.

I NORGE GJELDER KRAV TIL VINTERDEKK PÅ VINTERUNDERLAG. DU KAN KJØRE HELE ÅRET PÅ SOMMERDEKK HVIS DET ER IS- OG SNØFRITT.

Her er linken til regelverket som gjelder for EU og Norge Winter tires in Europe (europe-consommateurs.eu)

REKKEVIDDEN PÅ DIN TESLA Y PÅVIRKES AV VEKTEN PÅ HJUL OG DEKKETS EVNE TIL Å UNNGÅ VANNBØLGE FORAN DEKKET

Det er alment kjent innenfor motorsport og yrkesbilmiljøet at lettere hjul krever mindre energi for å oppnå samme kjørelengde og hastighet. Googler man (klikk gjerne på bildet under) om emnet får man et stort antall treff om artikler som omhandler hvor viktig det er med lavere vekt på hjulene for å redusere energibehovet og/eller få bilen til å bli mer sportslig. Kort forklart kan man si at jo mer man reduserer vekten på hjulet lengst ut i radius, jo mindre masserotasjonsenergi kreves. Lettere dekk gir mest besparelser, men felgringen ligger nesten like langt ute, og felger som er utviklet etter ROTARY FORGED metoden har sin største vektbesparelse i selve felgringen. ROTARY FORGED er fortsatt en støpt felg i normal aluminium, men selve felgringen er tilvirket i en rotasjonsprosess, under lavere temperaturer. Hvis en Rotary Forged felg veier det samme som en støpt felg, vil førstnevnte kreve mindre energi siden vekten lengst ut i radius er lettere på denne. For Tesla Model Y vil en Rotary Forged felg gi betydelig økt rekkevidde og bedre akselerasjon, proposjonalt med vektreduksjonen på hjulet.

Er man glad i å lese artikler om emnet på nettet så finnes det et godt utvalg når man googler som nedenfor

KJØRER MAN I VANN OG SLAPS ER GJENNOMGÅENDE DRENERING VIKTIG FOR BÅDE ENERGIFORBRUKET OG SIKKERHET MOT VANNPLANING

Frigus EV Ice 3 er et spesialtilpasset elbildekk som har optimale egenskapet for å slippe igjennom vann, men er også det mest støysvake vinterdekket som finnes til elbil. Dekket er avstivet for elbil slik at man også kan fylle 10% mer luft enn det som er oppgitt for bilen (informasjon om lufttrykk står i dørkarmen). Det er lett å forstå at den teoretiske EU laboratorie-merkingen for rullemotstand som måles mot en trommel, kan være svært forskjellig fra det som faktisk tilbys i markedet. På normal vei er det tilnærmet umulig å måle noen forskjeller, men hvis man fyller 10% mer luft i dekket blir gevinsten veldig godt målbar. Frigus EV ICE 3 er utviklet for et høyere lufttrykk og du får betydelige lavere rullemotstand i den virkelige verden. De dyktigste bilførerne vil nok sett mest pris på kjøreegenskapene på asfalt til FRIGUS EV ICE 3. Siden dekket er avstivet mye, men fortsatt har myk nordisk gummi, så får man litt i ''pose og sekk''. Dekket oppfører seg mer som et sommerdekk når det gjelder stabilitet på barmark, og man slipper vinglingen i veibanen som man opplever med de andre vinterdekkene som vi sammenligner mot. Nedenfor et bilde som viser de største forskjellene i selve dekkmønsteret, som også er designbeskyttet globalt.

SKYVE VANN FORAN DEKKET PÅ VÅT VEI KREVER MYE EKSTRA ENERGI. VERDENS FØRSTE OPTIMALISERTE ELBILDEKK -FRIGUS EV ICE 3 ANBEFALES

Når vannbølgen klarer å løfte bilen opp fra veibanen slik at det bilr vannplaning, så er det lett å forstå hvor mye energi som kreves til å skyve vannbølgen foran dekket på våt asfalt. Les mer om dekket ved å klikke på bildet. 

dekk-til-elbil-vinterdekk-optimalisert-frigus-ev-ice-3

18 TOMMERE ER TESTET UT PÅ TESLA MODEL Y

I videoen under testkjøres en Model Y med de superlette ZAX Turbin X i 18x8 med 235/55R18 Winrun sommerdekk. Mer comfort, lavere dekkstøy, bedre rekkevidde og akselerasjon er gevinstene når man sammenligner mot originalhjulene i 19 tommere, som faktisk veier ca. 5 kg mer pr. hjul. Gevinsten er minst i høye hastigheter når luftmotstanden er dominerende faktor, og størst under blandet kjøring når masserotasjonsvekten på hjulene er dominerende. Video'n viser Model Y sitt energiforbruk i høyere hastigheter sammenlignet mot andre el-SUV'er. Hjulsettet som brukes på bilen er denne konfigurasjonen, som veier kun 21 kg pr. hjul.

tesla-model-y-18-inch-wheels

TESLA MODELL Y VINTERHJUL SOM ØKER KOMFORT OG REKKEVIDDE

Mange savner luftfjæringen på Model Y og ønsker tilsvarende komfort. Da er 18-tommers superlette hjul den nærmeste løsningen. Høyere dekkprofil gir en betydelig jevnere kjøreopplevelse. Lettere hjul gir mindre støt i hjulposisjonen i humper, og lavere hjulvekt gir mindre støy og lavere energiforbruk. Klikk på bildet under for å se dagens tilbud på vinterhjul i 18-tommere.

tesla-model-y-18-felger-vinterdekk

TESLA MODEL Y MED 18 TOMS HJUL ER NESTEN SOM LUFTFJÆRINGER. BETYDELIG BEDRE REKKEVIDDE I TILLEGG TIL LAVERE HJULSTØY

Klikk på bildet under for å se utvalget i 18 toms hjul.

tesla-model-7-18-tommere-felger-sorte-

ZAX WHEELS - LEDENDE I EUROPA PÅ FELGER OPTIMALISERT TIL ELBIL

Nedenfor har vi informasjon om ZAX felgene sammenlignet med originalfelgene som Tesla Model Y leveres med. ZAX felgene er ikke bare betydelige lettere, men vekten på selve felgringen er redusert slik at felgene krever langt mindre masserotasjonsenergi enn støpte originalfelger. ZAX felgene er mulig å rengjøre utenfra, og om vinteren er det ikke unormalt på fjerne 1-2 kg med sand og skitt som akkumulerer seg på innsiden av felgene om vinteren. Man slipper å montere av hjulene for renhold. Noen hundre gram med skitt skaper risting i bilen.

 tesla-model-y-felger-vinterhjul

NEDENFOR HAR VI SAMMENLIGNINGER MELLOM TESLA MODEL Y ORIGINIALFELG I 20 TOMMERE MOT ZAX WHEELS ROTARY FORGED

Det er mye i hente i redusert vekt på selve felgringen (Rotaray Forged), men også på totalvekten på felgen. Bilen blir raskere og får bedre rekkevidde.

tesla-model-y-felger-20-zax-rekkevidde-sorte

NEDENFOR EN VISNING AV DE MEST POPULÆRE SUPERLETTE ROTARY FORGED FELGENE FRA ZAX WHEELS

Klikk og se, gjerne med lyd.

MEST SOLGTE VINTERHJUL KONFIGURASJON TIL TESLA MODEL Y. KLIKK PÅ BILDET UNDER FOR DAGENS TILBUD

For at hjulet skal stå optimalt på bilen anbefaler vi ET40 (innpress) som er likt som på Performance modellen, og selve dekksiden får samme posisjon, men 5 mm lenger ut enn Long Range. Siden felgen kun er 8.5'' bred vil det være dekksiden som representerer ytterpunktet på hjulet, og vil beskytte felgen mer mot kantkjøringsskader. For økt komfort og fremkommelighet anbefaler vi også Frigus EV Ice 3 i 245/50R19 med felg ET40. Da blir dekksiden i samme posisjon som Long Range, og man får det beste resultatet med fremkommelighet, komfort og lavest dekkstøy.

tesla-model-y-felger-vinterhjul-sorte-zax-frigus-ev

MEST FORHÅNDSSOLGTE VINTERHJUL KONFIGURASJON TIL TESLA MODEL Y. KLIKK PÅ BILDET FOR DAGENS TILBUD

Klikk på bildet for dagens priser på originaldimensjonen 255/45 R19 med riktig felgbredde 19x8.5. Originalfelgen er 19X9.5 som gir dekkstrekk og veldig stiv ''gokart'' kjøreegenskaper. Dekksidene står mer rett (riktig) mot felgen når felgbredde er 8.5.

vinterdekk-vinterhjul-tesla-model-y-sorte-felger

TESLA MODEL Y VINTERHJULPAKKE MED YTTELIGERE FORBEDRINGER AV KJØREEGENSKAPENE FÅR MAN MED FRIGUS EV DIMENSJONEN 245/40 R19 PÅ 8.5'' FELG

VI har ebildekket Frigus EV ICe 3 i 245/50 R19 utviklet for Tesla Model Y for å maksimere SUV egenskapene på bilen. Smalere vinterhjul med hlyere profil skyver mindre vann, gir mykere kjøreegenskaper, sliter mindre på hjulstilling, mindre rullemotstand og lavere støy målt innvendig i bilen. Klikk på bildet for å se dagens tilbudspriser

Vinterhjul-vinterdekk-tesla-model-y-sorte-felger

NEDENFOR NOEN PRESENTASJONER AV ZAX WHEELS FELGENE MONTERT PÅ TESLA MODELLENE

ZAX GFORCE ER ENDELIG PÅ MARKEDET TIL TESLA MODEL Y. STORT UTVALG FRA 18 TIL 21 TOMMERE.

Zax GForce kommer på markedet tidlig i 2022 etter kraftige forsinkelser. Vi har endret på felgen en rekke ganger slik at egenskapene blir slik vi ønsker

Produktliste