TESLA MODEL Y FELGER , VINTERHJUL OG DEKK

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL Y BLIR EN BETYDELIG BEDRE BIL MED LETTERE OG MER RIKTIG HJUL

Som flere andre bilprodusenter leverer Tesla felger som kan være ugunstig brede for både bil og dekkdimensjon, men det ser tøft ut. Ufordringen er å unngå kantkjøring av felgene når de går utenfor dekksiden. Vi skal i denne artikkelen forklare litt hva som kan gjøres for å forbedre bilens egenskaper og rekkevidde, med blant annet felger fra ZAX Wheels, Europas ledende på superlette felger til elbil.

Det er alment kjent innenfor motorsport og yrkesbilmiljøet at lettere hjul krever mindre energi for å oppnå samme kjørelengde og hastighet. Googler man (klikk gjerne på bildet under) om emnet får man et stort antall treff om artikler som omhandler hvor viktig det er med lavere vekt på hjulene for å redusere energibehovet og/eller få bilen til å bli mer sportslig. Kort forklart kan man si at jo mer man reduserer vekten på hjulet lengst ut i radius, jo mindre masserotasjonsenergi kreves. Lettere dekk gir mest besparelser, men felgringen ligger nesten like langt ute, og felger som er utviklet etter ROTARY FORGED metoden har sin største vektbesparelse i selve felgringen. ROTARY FORGED er fortsatt en støpt felg i normal aluminium, men selve felgringen er tilvirket i en rotasjonsprosess, under lavere temperaturer. Hvis en Rotary Forged felg veier det samme som en støpt felg, vil førstnevnte kreve mindre energi siden vekten lengst ut i radius er lettere på denne. For Tesla Model Y vil en Rotary Forged felg gi betydelig økt rekkevidde og bedre akselerasjon, proposjonalt med vektreduksjonen på hjulet.

KJØRER MAN PÅ VÅT OG SLAPSETE VEI KAN SMALERE DEKK REDUSERE ENERGIBEHOVET, MEN OGSÅ DEKK SOM SLIPPER IGJENNOM VANN

Frigus EV Ice 3 er et spesialtilpasset elbildekk som har optimale egenskapet for å slippe igjennom vann, men er også det mest støysvake vinterdekket som finnes til elbil. Dekket er avstivet for elbil slik at man også kan fylle 10% mer luft enn det som er oppgitt for bilen (informasjon om lufttrykk står i dørkarmen). Mange lar ser lure at EU merkingen for rullemotstand som måles mot en trommel, på et dekk som kan være svært forskjellig fra det som faktisk tilbys i markedet. På normal vei er det tilnærmet umulig å måle noen forskjeller, men hvis man fyller 10% mer luft blir gevinsten veldig godt målbar. Frigus EV ICE 3 er utviklet for et høyere lufttrykk og du får betydelige lavere rullemotstand i den virkelige verden. De dyktigste bilførerne vil nok sett mest pris på kjøreegenskapene på asfalt til FRIGUS EV ICE 3. Siden dekket er avstivet mye, men fortsatt har myk nordisk gummi, så får man litt i ''pose og sekk''. Dekket oppfører seg mer som et sommerdekk når det gjelder stabilitet på barmark, og man slipper vinglingen i veibanen som man opplever med de andre vinterdekkene som vi sammenligner mot. Nedenfor et bilde som viser de største forskjellene i selve dekkmønsteret, som også er designbeskyttet globalt.

tesla-model-y-vinterdekk-vinterhjul-bedre-rekkevidde

18 TOMMERE ER TESTET UT PÅ TESLA MODEL Y

I videoen under testkjøres en Model Y med de superlette ZAX Turbin X i 18x8 med 235/55R18 Winrun sommerdekk. Mer comfort, lavere dekkstøy, bedre rekkevidde og akselerasjon er gevinstene når man sammenligner mot originalhjulene i 19 tommere, som faktisk veier ca. 5 kg mer pr. hjul. Gevinsten er minst i høye hastigheter når luftmotstanden er dominerende faktor, og størst under blandet kjøring når masserotasjonsvekten på hjulene er dominerende. Video'n viser Model Y sitt energiforbruk i høyere hastigheter sammenlignet mot andre el-SUV'er. Hjulsettet som brukes på bilen er denne konfigurasjonen, som veier kun 21 kg pr. hjul.

tesla-model-y-18-inch-wheels

ZAX WHEELS - LEDENDE I EUROPA PÅ LETTVEKTS-FELGER TIL ELBIL 

Nedenfor har vi laget ltt informasjon om ZAX felgene sammenlignet mot originalfelgene som Tesla Model Y leveres med. ZAX felgene er ikke bare betydelige lettere, men vekten på selve felgringen er redusert slik at felgene krever langt mindre masserotasjonsenergi enn støpte originalfelger. ZAX felgene er mulig å rengjøre utenfra, og om vinteren er det ikke unormalt på fjerne 1-2 kg med sand og skitt som akkumulerer seg på innsiden av felgene om vinteren. Man slipper å montere av hjulene for renhold. Noen hundre gram med skitt skaper risting i bilen.

tesla-model-y-felger-vinterhjul

NEDENFOR HAR VI SAMMENLIGNINGER MELLOM TESLA MODEL Y ORIGINIALFELG I 20 TOMMERE MOT ZAX WHEELS ROTARY FORGED

Det er mye i hente i redusert vekt på selve felgringen (Rotaray Forged), men også på totalvekten på felgen. Bilen blir raskere og får bedre rekkevidde.

tesla-model-y-felger-20-zax-rekkevidde-sorte

MEST SOLGTE VINTERHJUL KONFIGURASJON TIL TESLA MODEL 3. KLIKK PÅ BILDET FOR DAGENS TILBUD

tesla-model-y-felger-vinterhjul-sorte-zax-frigus-ev

NEDENFOR NOEN PRESENTASJONER AV ZAX WHEELS FELGENE MONTERT PÅ TESLA MODEL S OG MODEL Y.

ZAX GFORCE KOMMER PÅ MARKEDET TIDLIG I 2022

Zax GForce kommer på markedet tidlig i 2022 etter kraftige forsinkelser. Vi har endret på felgen en rekke ganger slik at egenskapene blir slik vi ønsker

Produktliste