TIPS TIL VALG AV VINTERDEKK

Posted by:tire specialist1

ANBEFALTE VINTERDEKK ER GODE PÅ IS OG SNØ, MEN OGSÅ MED GOD DRENERING FOR VANN OG SLAPS + GODT VÅT GREP

Det optimale vinterdekket ser ut som et sommerdekk med retningsstabilt dekkmønster med gode dreneringskanaler som slipper vann og slaps igjennom, har lameller og nordisk myk vintergummi og likevel godt våt grep. Disse dekkene har også mye lavere faktisk målt rullemotstand, selv om EU-verdiene ofte viser noe annet. EU merkingen som gjøres på slett underlag (betongasfalt uten store steiner) utføres ikke på bil, og avviker ofte fra faktiske målinger. Les mer om avvikene i EU-verdiene her. Vi har lagt ut en del videoer på Youtube som dokumenterer noen av disse feilene grundig. Med økende hastigheter på våt asfalt er kravet til økt drenering og godt våt grep kritisk viktig.

HUSK KAMPANJEN FOR GRATIS MONTERING AV ANBEFALTE VINTERDEKK STARTER FØRSTE UKEN I MAI. LES HER

Nedenfor viser vi en akselerasjonstest for vårt mest anbefalte vinterdekk til Tesla S sammenlignet med de beste dekkene fra Nokian og Continental. Nereus har et drenerende rullemønster som ikke er fordelaktig på løst snøunderlag. Den myke gummien og mange lameller beregnet for is gir likevel godt nok feste på snø, og er like godt som de andre merkene på røffe vinterveier. Styrken til Nereus 805 modellen er likevel drenering mot vannplaning, våtgrep og støy.

''TESTVINNERE'' FINNES IKKE, ENKELT FORKLART FORDI ALLE DEKKTESTENE I EUROPA FORTSATT KUN ER SKJULT MARKEDSFØRING.

En drøy påstand kan man tro, men det er ganske logisk og lettfattelig. Innenfor EU, herunder også Norge, har man ikke rett til å heve kjøpet om man handler et produkt på feil grunnlag, så lenge det er tredjepart som avholder en ''forbrukertest'', og man refererer til denne. Man kan søke økonomisk erstatning, men da må man bevise et økonomisk tap. De siste ti-årene har man brukt NAF-testen som en retningsgivende informasjon om hva som er de beste vinterdekkene. Man har i alle år forstått det slik at denne vinterdekktesten er avholdt i seriøse og ordnende former, hvor det ikke er tvil om at resultatene er riktige, til tross for at informasjonen er begrenset om hvordan testen er avholdt, kriterier for å være med i testen, hvem som innestår for testresultatene, hvem kjører testene og ikke minst overvåke testen for mulig juks. Vi finner ingen lignende vinterdekktester i USA, et land som har et godt lovverk mot smart reklame. Juksemakere blir straffet hardt i USA (dieseljukset til VAG er siste eksempel).

''DEKKTESTER'' ER PROFESJONELT GJENNOMFØRT - DET SER EKTE UT.

Det hele ser ganske profft ut med sladding rundt på en isbane mellom kjegler og masse ulike kategorier som det gis poeng for. Alt godt sammensatt for at man skal tro dette er en riktig vinterdekktest. Artikkelforfatter tviler ikke på at vinterdekkene er testkjørt, men artikkelforfatter mener at det ikke finnes tilfrestillende testdata som oppfyller normale kriterier for den poenggivningen som publiseres i media. Det er også viktig å nevne at de fleste bilførere i Norge kjører i hovedsak på tørr og våt asfalt med tidvis vann og slaps (mer enn 99% av utkjørt vinterdekkdistanse), hvor drenering mot vann og slaps er det viktigste sikkerhetsaspektet gjennom vinteren. Karakterene for våt asfalt og støy som oppgis på en del av dekkene stemmer dårlig med EU-verdiene, og det vi selv måler på el-bil. Godt gjennomført i år (2017) også. 

''TESTVINNERENE'' ER LIKEVEL ET GODT VINTERDEKK PÅ KALDT VINTERUNDERLAG, MEN OFTE UEGNET PÅ SLAPSEFØRE MED VANN I VEIBANEN

Dekktesten - nå karakterboka - utroper som tidligere år samme testvinner fra sin nære samarbeidspartner Continental og deres Dekkmann. Vi vil undstreke at vi mener ''testvinneren''er et godt vinterdekk på rent vinterføre som is og hardpakket snø, men det finnes ingen god dokumentasjon på at dekket presterer bedre enn sine konkurrenter. Derimot er det godt dokumentert her på nettsiden, og tildels av EU-merkingen at dekket presterer mindre bra på våt asfalt og har lite drenerende dekkmønster. Dvs. at ca. 99% av tiden på veien har man dårlig veigrep og sikkerhet mot vannplaning målt mot de beste dekkene. Se rullemotstand målt på el-bil lenger ned i artikkelen. Topp 5 i ''dekktesten'' til NAF, både piggfritt og pigg er etter vår erfaring lite egnet til bruk på slapseføre og våt asfalt. Manglende drenering medfører både tidlig vannplaning, dårlig bremselengde og høy rullemotstand. De fleste i Norge kjører mye på slikt føre, og blir ikke advart mot risikoen for å miste kontroll over bilen.

Har du lest denne? Klikk på bildet under for å komme til artikkelen.

 

MYE TRYGGERE MED GOD DRENERING OG GODT VÅTGREP. LITE STØY OG RULLEMOTSTAND PÅ ''KJØPET'' MED NEREUS

Nedenfor ser man et av våre mest anbefalte vinterdekk Nereus (våt grep C i større dimensjoner) som er udiskutabelt betydelig bedre enn sine konkurrenter, i tillegg til bedre levetid, MYE lavere støy (se støytester på youtube ved å søke på Megahjul) og mye mindre rullemotstand når det er vann og slaps i veibanen. Nereus 805+ modellen har like myk gummi som de andre nordiske dekkene, men flere lameller som gir bedre grep på is. Retningsbestemt rullemønsteret gir bedre våt grep i langsgående retning og utmerker seg med gode bremselengder. Nereus kommer under flere private dekkmerker, siden de samme fabrikkene produserer for en rekke merkevare-eiere. Vi samarbeider både med produsentene og merkevare-eiere, og derfor har vi tilgang til alle dekkmerkene.

 

Vinterdekk må ha drenering før økt sikkerhet og rekkevidde

 

SE STØYTEST PÅ TESLA S SOM AVSLØRER STORE FORSKJELLER I FORHOLD TIL MARKEDSLEDER

Når det gjelder valg av vinterdekk etter støynivå skiller Nereus NS805+ seg fra de fleste andre dekkmerker

 

LAV RULLEMOTSTAND ØKER REKKEVIDDEN BETYDELIG PÅ EL-BILEN

Nedenfor ser man en skisse av verdiene vi måler for rullemotstand og energiforbruk kjørt på grov asfalt (Østre Akervei, høyre bane) over en kort distanse med en ny Tesla S hvor vi sammenligner Nereus med markedslederne. Forskjellene er mindre på finere asfalt, på samme måte som støymålingene.

Rullemotstand målt på Tesla S varierer mye mellom vinterdekk

GODT BINDEMIDDEL I GUMMIEN GIR LENGRE LEVETID, NEREUS VINTERDEKK KAN KJØRES PÅ GJENNOM HELE ÅRET

Vi anbefaler vinterdekk med god slikestyrke, godt våt grep og god drenering. God slitestyrke og drenering gjør at dekkene også fungerer godt tidlig på høsten og langt ut i vårsesongen, men likevel det tryggeste dekket når du kjører i høye hastigheter på Ring 3 eller E6 på vei til fjellet. Hastigheter over 80 km/timer på litt tyngre biler krever godt våt grep og det er også viktig med god drenering for å motvirke vannplaning. Ved filskifte hvor det er slaps i veibanen vil det være kritisk om ikke dekkene har gode og brede langsgående riller og/eller et relativt åpent dekkmønster som tar unna vann og slaps. Det er alltid litt friksjon i veibanen og da vil alltid vinterdekk med bedre våt grep og god friksjonsevne øke sikkerheten. Jo mer trykk mot underlaget (bilens tyngde) jo mer friksjon får man med bedre våt grep.

Mange av de mest markedsførte vinterdekkene er svake på de viktige vinteregenskapene for våt veibane som oppsummeres i denne artikkelen. Dette øker risikoen for alvorlige ulykker forårsaket av vannplaning eller fordi man mister kontrollen over bilen når man krysser en rand av slaps ved filskifte.

VINTERDEKK FOR SUV MÅ HA GODT VÅT GREP OG DRENERING. TUNGE BILER MÅ HA TOPP VEIGREP FOR Å OPPRETTHOLDE SIKKERHETEN

For at du skal ha kontroll på bilen i hastigheter over 80 km/t bør dreneringen være optimal. Detter er også viktig for rullemotstanden på våt grep og veldig viktig for hard nedbremsing. Vinterdekk uten gjennomgående drenering passer til snø og is hvor det ikke er vann og slaps i veien. Nereus NS806 gir helt topp egenskaper på både snø og is med sin nordiske gummi og ekstremt mange multilameller, men viktigst er våt og tørr asfalt som du kjører på minst 99% av tiden som dekkene sitter på bilen.

Vinterdekk for SUV med god drenering og våt grep fra Nereus

PIGGDEKK BØR IKKE BENYTTES PÅ ASFALTUNDERLAG

Det er viktig at man er inneforstått med at piggdekk ikke er beregnet til bruk på asfalt. Asfalten sliter ned piggspissene på skrått, slik at bremseeffekten forsvinner ganske fort, men ikke lyden fra piggene. Man tror at piggdekkene fortsatt bremser på grunn av piggene, men det er faktisk gummiens våt grep som i hovedsak står for friksjonen. Som med piggfrie dekk er det like viktig med god drenering på våt asfalt. Om vinteren er asfalten hardere og piggene fungerer mer som ''meier'' enn som pigger som bremser. Piggene fungerer kun på is når istykkelsen er like tykk som piggspissen er lang. På asfalt med isfilm er piggene så godt som ubrukelige.

Det er svært viktig at man forstår at vinterdekk med pigger også må ha godt drenering for vann og slaps. Dette uteglemmes fullstendig i media fordi de som lager reklamedekktestene ensidig fokuserer isbanekjøring. Dette er så langt fra virkeligheten man kommer, og for oss som jobber med å finne gode dekk, blir det alltid en utfordring å forklare hva som fungerer best. Et piggdekk vannplaner like lett som piggfrie vinterdekk om det ikke har gode dreneringskanaler. Amerikanske Winter Claw Extreme Grip MX er vår beste pigganbefaling for SUV, men likevel dårligere på alle relevante vinterunderlag i forhold til Nereus NS806. Nereus NS806 dekket gir i hovedsak bedre grep og sikkerhet minst 99% av tiden på vinterunderlag. 

Piggdekk med god drenering er viktig

Man må også være klar over at når man kjører med piggdekk på asfalt vil ofte piggene bli revet ut av dekket, og piggene som fortsatt sitter igjen vil være slitt bakover og tiilnærmet uten virkning etter noen ukers bruk på asfalt. Nedenfor ser man bilder av Nokian Hakkapelitta 8, som skal være blant de beste på markedet, men vi erfarer at Winter Claw Extreme Grip MX og leverer bedre friksjon på asfalt med sitt gode våt grep og langt bedre egenskaper mot vannplaning, uten at dette går på bekostning av is og snøegenskapene.

Man kjører aldri på isbane, men på underlag i hovedsak med mye friksjon, som asfalt og knudrete is. De myke piggdekkene som NAF markedsfører for sine nære samarbeidspartnere mener er blant de minst egnede vinterdekkene for normalt bruk under norske forhold. Både gummi og pigger fungerer mindre bra på is og snø etter relativt kort tid på våt og tørr asfalt. Når dekkener er helt nye og du kjører med lett bil på en isbane, så ja, da fungerer de, men etter 4-500 mil på tørr og våt asfalt blir piggene ødelagt, og effekten tilnærmet null. Har du en litt tyngre SUV er utgangspunktet for pigg relativt dårlig. Det er kun tillatt med små og lette alu-pigger, og disse blir altfor små på større og tyngre biler. Det blir litt som å sette små katteklør på en elefant. Du kan høre dem, men de virker ikke.

DEKKPRODUSENTENE VIL GJERNE SELGE SÅ DYRE OG MANGE DEKK SOM MULIG

Helt normale kriterier for dekkprodusentene, men det er er hverken bra for bransjen og definitivt ikke bra for de som ferdes på norske veier at sikkerheten reduseres med feil rådgivning. Det er et stort ansvar å publisere rådgivning om sikkerhetsprodukter som dekk faktisk er. NAF viser på denne måten sine medlemmer eller bileiere forøvrig, liten respekt når man setter egen økonomi i form av kick-back avtaler på salg av ''testvinnere'' fremfor sikkerheten på norske veier. 

Dekkprodusentenes lønnsomhet øker kraftig når kundene handler dekk med kortere levetid, og betaler en høy pris i troen om at dekkene som hevder seg i ''vinterdekktester'' er den beste løsningen for ens bil under normale vinterforhold. Resultatet i form av unødvendig mange ulykker p.g.a. dårlig bremselengde og veigrep på våt asfalt er noe vi alle bør tenke på. Supermyk ''nordisk'' vintergummi kan fungere godt på lette biler som i hovedsak kjører på is og snø, men på tyngre biler under normale varierte vinterforhold som i hovesak er på asfalt, med tidvis vann og slaps, blir disse myke vinterdekkene direkte farlig i trafikken. Både NAF og Continental Dekk Norge advarer mot slike dekk i sommersesongen, og vi vet jo at vi ofte har tilnærmet samme temperaturer og kjøreforhold både sommer og vinter.

Dekkene vi anbefaler her på nettsiden er ikke dårligere på ren isbane enn det som fremstilles som testvinnere. De fleste i Norge kjører i hovedsak på våt og tørr asfalt og ofte med vann og slaps i veibanen som krever godt våt grep og god drenering. Derfor anbefaler vi dekk som øker sikkerheten betraktelig på norske veier, og i mange tilfeller øker vi også sikkerheten på rene vinterforhold ved å opprettholde langsgående mønsterdybde lengre over samme utkjørte distanse.

RIKTIG EGENSKAPER SOM PASSER TIL BILEN OG FORHOLDENE ER VIKTIG

Det er en tung og omstendig oppgave å forklare at ''vinterdekktester'' ikke er representativ for normale kjøreforhold. Samtlige vinterdekktester som er publisert de siste 10 årene er ikke reelle dekktester som oppfyller normale testkriterier. Dekktestene er avholdt uten innsyn og rangering foregår med mange subjektive vurderinger. Det er viktig at man forstår at disse dekktesten er smart reklame i et samarbeid mellom den som publiserer testene og produsentene. I mange land utenfor Europa blir slik reklame behandlet som juks og forbrukerne har rett til å heve kjøpet vel og merke når jukset er avdekket. VW måtte i USA ta tilbake over 288.000 biler p.g.a. dieseljukset. De som har blitt forledet til å tro at ''testvinnere'' er bedre dekk en andre dekk burde fått pengene tilbake fra de som publiserer ''vinterdekktest'' villedningen. Disse dekkene har til nå hatt dårligste våt grepet og dreneringen som finnes blant vinterdekk, og man har blitt utsatt for høy risiko. Det er sannsynlig at mange bilulykker om vinteren kunne vært unngått hvis ''dekktest''markedsføringen hadde blitt forbudt.

Stor takk til deg som har orket å lese denne lange artikkelen!

takk

Klikk på bildet under for å lese om hvordan kickback avtalene fungerer sammen med dekktester

Vinterdekktesten til NAF finansieres av kickback avtaler

 

 

 

spørsmål eller kommentarer til denne artikkelen kan gjerne sendes til ta (at) safeinnovations.com 

Produktliste