VINTERDEKK - EU MILJØMERKING OG SAMMENLIGNING AV EGENSKAPER
VINTERDEKK TIL ELBIL - HVORFOR VI ANBEFALER GOD NATURGUMMI MED GJENNOMGÅENDE DRENERING!
Gode naturgummidekk (5 års garanti) skiller seg fra tradisjonelle plastgummidekk med å opprettholde gummiens myke og klebrige egenskaper i dekkets heletid, uavhengig produksjonsdato. Plastgummidekk (fullsyntetiske) viser seg å bli harde allerede første sesongen, og de blir også harde når de ligger på lager, uavhengig av produksjonsdato. Les mer lenger ned i artikkelen.
Vannplaning, slapsplaning og isete veibane er hovedårsakene til at man mister veigrepet om vinteren. Snødekkede vinterveier er forutsigbare fordi vi allerede er forberedt, og kjører deretter avpasset til forholdene. Is, vann og slaps kommer gjerne brått på, og med for høy fart mister vi grepet.
Ett dekkmønster i en bestemt dimensjon kan være veldig bra på ett bruksområde, men mindre bra på et annet. Underlaget vi kjører på i Norge er i hovedsak saltede veier med vann og slaps, med tidvis uforutsigbar is. De store hastighetene foregår på et slikt underlag. Derfor vektlegger vi gjennomgående drenering som viktigste egenskap for vinterdekk i tillegg til et stort antall lameller med myk gummi som gir gode isegenskaper. Vannplaning og slapsplaning er blant de største faktorene for ulykker på vinterveier.
Derfor har vi merket alle vinterdekk med fareskiltet som viser risiko for tidlig vannplaning og slapsplaning. Vannplaning inntreffer gjerne før 80 km/t, mens slapsplaning kan inntreffe allerede ved 60 km/t, for eksempel på en Tesla Y med 255-brede vinterdekk uten gjennomgående drenering. Derfor anbefaler vi 18-tommere med 235-bredde for Model Y, og med best mulig drenering. For nye Polestar 4 anbefaler vi superlette 19 toms hjul som er 5,5 kg lettere enn originalhjulene, og med de mest holdbare naturgummidekkene fra Frigus EV (norskutviklet) for minst mulig motstand på våt veibane.
GOD EKSTRA INFORMASJON OM EGENSKAPER FOR VINTERDEKK FINNER DU NEDENFOR
Informasjoner er basert på innsamling av data over en lang tidsperiode hvor vi måler egenskaper på ulike dekkmerker og modeller. Vi har også kontaktet alle journalistene som har utgitt dekktester siden årtusenskiftet. Dokumentasjonen til måltallene finnes ikke hverken for oss, eller de som leser dekktestene. Ikke overraskende, for hvordan skal man lage en dekktest på underlag som endrer seg hele tiden.
Dekkmerkingen nedenfor er derfor basert på faktiske målinger som også de fleste kan gjøre. Vi har også tatt vare på nye dekk, nye dekk som har ligger lenge på lager, og brukte dekk, med fortsatt 4-6 mm igjen. Man kan til enhver tid kontrollmåle det meste av dekkmerkingen vi her legger ut.
GODE NATURGUMMIDEKK HAR GOD FRIKSJON OG ER MYKE I DEKKETS LEVETID, OG MEST MILJØVENNLIG
Noen vinterdekk i plastgummi taper seg fra første dag, uansett om de settes på bil eller legges på lager. De beste naturgummidekkene har vi målt som helt upåvirket i friksjonsegenskapene er vinterdekk fra Yokohama, Frigus EV, Nereus, Roadmarch og Aplus. Vi ser at verdens største dekkprodusenter, Bridgestone og Michelin, lager sine piggfrie vinterdekk på naturgummi-produksjonslinjer i h.h.v. Japan og Kina. Miljøargumentene i favør naturgummi er når dekk slites vil naturgummipartiklene brytes ned i miljøet, mens plastgummidekkene avgir evigvarende mikro-og nanoplast, som allerede i dag finnes i blodet, innvoller og hjernen på dyr og mennesker. Velger alle naturgummidekk med lang levetid vil vi kunne redusere denne miljøskaden med en betydelig effekt, siden Forskning.no hevder at over 41,6% av mikroplasten kommer fra bildekk og over 29% fra kunstgressbaner, som får sin granulat fra bildekk.
STOR STUDIE AV VINTERDEKK PÅ BILPARKEN I NORGE GIR ØKT FORSTÅELSE FOR ULYKKE-RISIKO PÅ VEIENE
I studien var det også tiltenkt å gjennomgå testgrunnlagene i dekktestene fra 2023 og bakover i tid, men etter forespørsler og en del mail-utvekslinger med journalistene bak alle dekktestene som er publisert i Norge siste 20 årene, så viser det seg at det ikke finnes noe testgrunnlag eller andre indikasjoner på at det er kjørt tester overhodet. Ingen måletall som kan brukes i dekkstudien finnes. Les mer lenger ned i artikkelen.
STUDIEN VISER AT PLASTGUMMIDEKK MISTER FRIKSJONEN OG BLIR HARDE OG GLATTE LENGE FØR DE ER UTSLITT
Vi har kontrollmålt "testvinnerne" til NAF/Motor og ELBIL24/Dinside/Dagbladet, hvor vinterdekk i plastgummi, helt uten drenering mot vann- og sørpeplaning, utropes som testvinnere. Vi sendt mail til journalistene Nils Svärd og Rune Korsvoll. Etter mange mailutvekslinger, med kopi til redaksjonsansvarlige i NAF/Motor og elbil24/Din side, endte det opp med at journalistene innrømmet at det ikke finnes noe testgrunnlag for innsyn.
Gummien på flere dekk og herunder testvinneren, omdanner seg ved bruk og mister viktige friksjonsegenskaper for is og snø. Mange av de samme dekkene mangler også gjennomgående drenering mot vannplaning, noe som er veldig viktig for tryggere kjøring i sørpe, slaps og vann. Det er viktig for sikkerheten på nordiske veier av vinterdekk både har god drenering mot vann- og sørpeplaning, og har gummi som kleber godt mot vinterunderlag i hele dekkets levetid. Vi har målt 9 år naturgummidekk med like fersk gummi som nye, og vi har målt fullsyntetiske dekk (også kalt plastgummi) som har blitt glatte og hardere etter første sesong. Vi har til og med målt nye plastgummidekk som ikke er tatt i bruk, som har blitt glatte og harde etter noen års lagring. En stort antall dekk blir lagret for ytterligere studier. De samme studiene kan utføres på ethvert dekkhotell, og man får de samme resultatene og konklusjonene som her nevnes.
ANBEFALING AV VINTERDEKK SOM ØKER SIKKERHETEN GJENNOM SESONGEN
Vannplaning, slapsplaning og is i veibanen er årsaken til de fleste situasjoner hvor man mister veigrepet om vinteren. Er det skikkelig vinterføre med snø tilpasser vi kjøringen til et krevende vinterunderlag. Is eller mye vann og slaps kommer gjerne brått på, og med for høy hastighet mister man lett veigrepet. Vann og slaps er det mest energikrevende underlaget og allerede ved 60 km/t kan slapsplaning inntreffe når energimotstanden er stor nok. For elbiler er det derfor svært viktig å gjennomgående drenering for å redusere den energikrevende bølgen foran dekket.
VINTERDEKKTESTENE SOM MANGLER TESTGRUNNLAGENE
Journalistene Nils Svärd (NAF testene) og Rune Korsvoll (Elbil24 og Dinside) har sensommeren 2023 blitt avslørt i å skrive falske dekktester hvor hverken testgrunnlag og regnskap kan fremlegges. Det finnes heller ingen andre personer som har "deltatt" i dekktestene. Dekkene som topper listene er fremhevet som vinnere og diskrediterer andre dekk med målbart bedre gummiblandinger. Veldig uheldig for de som kjøper i god tro, og dyrt for både bileiere og forsikringsbransjen når ''testvinnere'' mister friksjonsevnen i gummien lenge før dekkene er utslitt.
Det er forøvrig viktig å merke seg at dekk som fremheves som vinnere i "dekktestene" ikke er blant de anbefalte her på nettsiden. Vi anbefaler kun vinterdekk med gode friksjonsegenskaper i dekkets levetid. Derfor kun vinterdekk med høy andel naturgummi. Hvis vinterdekk mangler drenering merkes disse med gul varsletrekant. God drenering er viktig for å redusere energikrevende vannbølge foran dekket på våt veibane.
NATURGUMMIDEKK ER LITT DYRERE Å PRODUSERE ENN PLASTGUMMIDEKK. RIKTIGE EGENSKAPER ER INGEN EKSTRA KOSTNAD.
For alle typer vinterforhold er friksjon viktig, og naturgummi har en helt overlegen friksjon mot vinterunderlag sammenlignet med plastgummidekk. Velger man i tillegg et naturgummidekk med gjennomgående drenering og maks bindemiddel for maks slitestyrke/levetid, ja da får man all egenskapene man ønsker seg for vinterføre. Prisen du betaler for de beste naturgummidekkene avhenger av dyr eller rimelig logistikk, direkteimport eller mange dyre salgsledd , og margin i salgsleddene. Kjøper du i lavsesong er det mye å spare, og kjøper du naturgummidekk med litt eldre produksjonsdato kan du spare veldig mye, og du får samme 5 års garanti som gjelder fra salgsdato. Et godt naturgummidekk har fersk gummi med god friksjon i hele dekkets levetid. Vi har lagt unna et stort antall utslitte naturgummidekk som dokumentasjon.
TRYGGE VINTERDEKK PÅ NORMALE NORSKE VINTERVEIEN BØR HA EGENSKAPER FOR Å DRENERE BORT SLUSH OG VANN I TILLEGG TIL HOLDBAR MYK GUMMI
Vinterdekk som mangler gjennomgående drenering er merket på gul varseltrekant her på nettsiden. Vinterdekk uten gjennomgående drenering anbefales ikke til bruk på vinterveier med vann og/eller slush i motorveihastigheter. Vi anbefaler også vegvesenet til å gjøre tiltak for å redusere ulykker med å sette minstekrav til vinterdekk på gummikvalitet og drenering.
Varselskiltet i gult forteller deg at dekket mangler drenering mot vannplaning. GOOD-etiketten over (POOR i rødt nedenfor) viser dekkets evne til å motvirke vannplaning. Se bilde under hvordan vannplaning kan reduseres med gjennomgående drenering for vann og slaps. Det er viktig å være observant på at uten gjennomgående drenering bør man holde seg godt under 80 km/t når det ligger vann i slitasjesporene i veibanen, når dekkene er nye. Har du ingen drenering mot vannplaning, så bør du skifte ut dekkene, og du bør velge anbefalingene her på nettsiden for god drenering, nordisk friksjonsgummi og god på is. 5 års garanti på gummikvaliteten er også viktig fordi mange fullsyntetiske (plastgummi) vinterdekk herder (blir hardere og glattere - mer plastaktig) allerede etter 1 sesong.
Her på nettsiden og Youtube legger vi ut nye sammenligninger straks vi har kjørt relevante sammenligningstester. Resultatene er oppsiktsvekkende i de tilfellene hvor målte verdier er motsatt av EU-verdiene.
ENORMT STORT ENERGIFORBRUK PÅ ELBILER VED BRUK AV VINTERDEKK UTEN DRENERING, MÅLT PÅ VEI MED VANN I VEIBANEN
Vinterdekk anbefales i stor grad ut i fra sikkerhet på våt veibane med tidvis slaps. Veldig mange alvorlige ulykker om vinteren skjer på grunn av vann- eller slapsplaning i høyere hastigheter. Derfor er det veldig viktig å slippe så mye av vann og slaps gjennom dekket i dype langsgående dreneringskanaler, se skissen nedenfor. For elbilers rekkevidde har dreneringskanalene også stor betydning med å redusere den energikrevende vannbølgen som bygger seg opp foran dekket. Når vannplaning inntreffer så er det så stor motstand i vannbølgen at denne løfter bilen fra underlaget. Man kan sammenligne energiforbruket med en planende motorbåt rett før båten kommer i plan. Derfor opplever mange signifikant redusert rekkevidde om vinteren. Blytunge vinterfelger med vinterdekk som skyver vann reduserer rekkevidden i stor grad.
VELG BESTE DRENERING OG STOPP EGENSKAPER PÅ VÅT VEI, FREMFOR SIDEVEIS EGENSKAPER FOR SVINGETE ISBANE / FJELLVEIER. DU FÅR IKKE BEGGE DELER
Vi vektlegger drenering mot vannplaning og slapsplaning som den mest kritiske egenskapen for vinterdekkdekk. De fleste myke vinterdekk har mange lameller og myk gummi som er tilpasset isete underlag, og fungerer ofte mer enn bra nok på selve vinterunderlaget. Derimot er de største forskjellene mellom vinterdekk på egenskapene mot vannplaning. Se forklaring under.
Mange av vinterdekkene med manglende drenering ogfremstilles som testvinnere av NAF/Motor. NAF har som kjent kickback avtaler.Klikk på bildet lenger ned i artikkelen for å lese mer om den smarte forretningsmodellen til NAF. Se video nedenfor hvor vi tester friksjonen mot hardpakket is og litt slaps på tommen. NEREUS versus NOKIAN. Vi har også flere andre dekkmerker som har like myk eller mykere gummi, og like mange lameller som Nereus dekket, og som har samme god friksjon mot is og snø, i tillegg til samme gode drenering mot vannplaning.
STØYTEST SAMMENLIGNINGER VISER BÅDE STORE VARIASJONER MELLOM DEKK OG INDIKERER FEIL OPPGITTE EU-VERDIER
Vi gjør en rekke støytest sammenligninger på el-biler i 80 km/t, som er mest gunstig hastighet for støymålinger inne i bil. På denne måten kan vi sammenligne virkelig målt støy inne i bil, som ofte avviker stort fra EU-verdiene som produsentene oppgir. EU-støymålingen er dessuten en ''utvendig'' støymåling som i mange tilfeller har lite til felles med målt støy inne i bilen.
Se under på støysammenliginger for 21 toms sommerdekk til Tesla S. Målt støy mellom beste og dårligste dekk avviker her 8 dB fra EU-verdiene som oppgis. Målingen er foretatt på slitt grov asfalt i 80 km/t. Målinger i lavere hastigheter og/eller på finere (nyere) asfalt gir mindre forskjeller. Dette er støymålingstester alle kan gjøre med en Tesla S, mobil og en støytest app. Litt annen kalibrering av telefonen gir litt andre verdier, men forskjellene i dB blir de samme. Video av støymålingene ser du under.
EU-MERKINGEN KAN OGSÅ VISE RIKTIGE FORSKJELLER I NOEN AV KONTROLLTESTENE
Se støyteste hvor vi sammenligner vårt mest anbefalte vinterdekk fra Nereus, med markedsleder Nokian. Testen er tatt i en Tesla S i 80 km/t målt innvendig i bilen på relativt grov og slitt asfalt. Forskjellene viser utrolige nesten 4 dB lavere støy på Nereus dekket, noe som også stemmer noenlunde med EU-verdiene som her oppgis (67dB mot 72dB). Continentals Viking6 Silent avgir mindre støye enn Hakka R2, men betydelig mer enn Nereus (og Invovic).
Det viser seg at rullemønsteret på Nereus, som også har betydelige lavere rullemotstand, avgir vesentlig mindre støy på normal asfalt. Det er sannsynlig at forskjellene reduseres noe på mindre dekkdimensjoner og på mindre og lettere biler, men likevel en betydelig forskjell mellom retningsstabilt rullemønster og god drenering, og de rene isbanedekkene som NAF sin ''reklametest'' fremhever for sine samarbeidspartnere.
RULLEMOTSTANDEN SOM VI MÅLER PÅ BIL KJØRT PÅ NORDISK ASFALT AVVIKER FRA EU-VERDIENE SOM ER KJØRT I MASKIN
Klikk på bildet under for å se ulike maskiner som tester rullemotstand på dekk. EU-verdiene er maskinkjørt og vi oppdager under testkjøring på bil at EU-verdiene ofte viser veldig feil i forhold til målt på bil under normal kjøring. Dekk produsert utenfor EU med E i rullemotstand kan ha vesentlig mindre rullemotstand enn europeiske dekk med C eller B. Nå bør det også nevnes at EUs miljømerking av dekk er utformet av de største europeiske dekkprodusentene. Litt bukken og havresekken. Se eksempel lenger ned på siden. Man kan tilpasse dekket konstruksjonsmessig for å oppnå godt resultat i rullemotstand-maskinen, men likevel kan dekket ha høy rullemotstand målt på bil testkjørt på normal asfalt. Dette er noe vi avdekker når vi tester ulike dekk mot hverandre ved å lese av energiforbruket på for eks. en Tesla. Det er derfor svært enkelt å avdekke feil EU-verdier, når vi sammenligner dekk mot hverandre.
STOR TAKK TIL DEG SOM ORKET Å LESE DENNE LANGE ARTIKKELEN!
Vi forsøker så godt vi kan å forklare så mye om dekk som mulig her på nettsiden. Grunnlaget for det vi skriver er tatt fra mye testing og sammenligninger. Vi holder også tett kontakt med mange faste kunder for å bygge erfaringer på ulike bilmodeller og ut i fra hvilket behov man har rundt i landet.
Stor takk til alle som anbefaler oss, og som setter pris på arbeidet vi gjør med testing og sammenligning av dekk for å finne gode løsningen som fungerer på forholdene vi ferdes på.