TIPS TIL VALG AV VINTERDEKK
SE OGSÅ KAMPANJENE FOR GRATIS MONTERING PÅ FELG AV ANBEFALTE VINTERDEKK
Vinterdekk som skal dekke vinterforholdene i Norden har myk nordisk gummi for is og snø, i tillegg til god gjennomgående drenering for vann og slaps. Vi erfarer at de fleste kjente dekkmerker og anbefalinger fra hele bransjen oppfyller behovene for is og snø, men at det kan gjøres mer for sikkerheten under forhold som vi kjører veldig mye på, som vann og slaps. Nyere biler og elbiler blir i stadig økende grad utstyrt med store og brede vinterdekk, hvor risikoen for vannplaning øker med dekkbredden.
HAR DU FÅTT FELGER OG DEKK MED KORREKT REKKEVIDDE TIL BILEN? -FELGER TIL ELBIL- DETTE MÅ DU VITE
Tesla Motors oppgir 32 km mer rekkevidde for 1 kg lettere 19-toms hjul i forhold til 20-toms. Eller klikk på bildet under for å komme til artikkelen
VINTERDEKK FOR ELBIL MED ØNSKEDE EGENSKAPER FOR BILENTUSIASTER
Bilførere som ønsker å opprettholde gode kjøreegenskaper på vinterfritt underlag i tillegg til å ha gode nok vinteregeskaper, forstår hvor viktig det er med avstivet dekkstamme, retningsstabilt og gjennomgående drenerende mønster. Et dekk med supermykt dekkmønster som er optimalister for sladding sideveis er både effektivt og morsomt på isbane, men for elbiler med intelligent drivsystem som ikke sladder, et lite egnet produkt på vinterfritt underlag. Et mykt og vinglete isbanedekk må korrigeres for vingling hele tiden på veien, og krever økt ''ratting'' med økende hastighet. Frigus EV er utviklet tyngre elbiler med forsterket dekkstamme, økt levetid på gummi, støysvakt mønster og maksimal drenering for å redusere energikrevende vann og slapsbølge foran dekket, og det blir en god oppgradering også for tunge SUV'er og sportsbiler generelt. Det kommer mange nyheter Frigus EV serien fremover, og i dimensjonen vi ikke kan tilby Frigus EV anbefaler vi dekk med egenskaper nærmest opp til Frigus dekket. Dette er også gode anbefalinger med tilsvarende egenskaper.
VIKTIG MED STORE DRENERINGSKANALER SOM SLIPPER IGJENNOM VANN I HØYE HASTIGHETER
Skal vinterdekk være like gode som sommerdekk på våt vei må dekket ha like gode egenskaper til å slippe igjennom vann i høye hastigheter (over 80 km/t). Slike egenskaper er grunnstammen i designet på de spesialiserte elbildekkene fra Frigus EV. Elbildekket slipper igjennom like mye vann som de beste sommerdekkene, og reduserer den energikrevende vannbølgen foran dekket. Man reduserer både energiforbruket, men også reduserer risiko for tidlig vannplaning. Et lovkrav til slike egenskaper på alle vinterdekk vil sannsynligvis redusert mange bilulykker gjennom vintersesongen. Skissen nedenfor visere enkelt hva som menes med gjennomgående drenering. Vinterdekk fra Frigus EV er også avstivet ekstra for å gjøre tunge elbiler stabile på motorvei, dekket har maksimal andel naturgummi som gjør at gummien ikke herder, og mønsteret er både spesielt retningsstabilt og støysvakt.
Les mer om elbildekkene i Frigus EV serien ved å klikke på bildet nedenfor.
NYE PIGGDEKK MED NYE PIGGER PASSER TIL RENT VINTERUNDERLAG MED IS TYKKERE ENN 3 MM, MEN KAN VÆRE RISIKOSPORT PÅ SLAPSETE MOTORVEI ELLER ASFALT MED ISFILM
Piggdekk er som kjent vinterdekk med målbart mye hardere gummi, og mangler ofte gjennomgående drenering. Når piggene er helt nye kan dekkene fungere bra på ren isbane når piggene kan gå dypt ned i isen, men på isete asfalt vil hjulenes trykk mot underlaget utgjør kun 2-3% via piggene, og når disse blir litt slitt vil de fleste piggdekk yte målbart betydelig dårligere på isete veibane, i tillegg til å være direkte trafikkfarlige på motorvei om vinteren. Piggdekk på asfalt med isfilm er mest ugunstig siden piggene ikke får feste mot stivfrossen asfalt, og hardere gummi gir dårligere friksjon på isfilmen. Piggdekkene mangler ofte gjennomgående drenering og skyver energikrevende vannbølge, og vannplaning kan inntreffe allerede ved 80 km/t, og slapsplaning fra 60 km/t. Grunnlaget for å anbefale piggdekk til normalt bruk på vei i Norden er definivt ikke godt.
VIKTIG Å VITE HVORDAN VINTERDEKK FUNGERER OM VINTEREN
Når dekkene er kalde, før du begynner å kjøre på jobb tidlig en kald vinterdag, så bør du vite at når dekket er like kaldt som utetemperaturen, for eks. under null, så er gummien har og glatt. Trille ned fjellside fra hytta på bunnfrosne dekk kan derfor være risikofylt. Straks man begynner å kjøre vil temperaturen inne i dekket stig, og på på motorvei oppnår man maks arbeidstemperatur på rundt 35 grader. Dette er samme året rundt. Når vinterdekket er varmet opp er også gripeevnen mot vinterunderlag betydelig bedre enn når dekket er kaldt. I tillegg ruller dekket mye bedre når det er varmt, fordi dekket har blåst seg opp til normalt arbeidstrykk. Har du for lite luft i dekkene når de er kalde kan du få varsel fra dekktrykksensorene (på biler som har dette) om at det er for lite luft i dekkene, når de er kalde. Da bør man etterfylle, og hvis man etterfyller når dekkene er helt varme, bør man ha et trykk som er ca. 20% høyere enn angitt i bilens dørsstolpe (som gjelder for kalde dekk).
PRODUKSJONSDATO PÅ DEKK HAR INGEN BETYDNING. DET ER DEKKETS TILSTAND SOM ER VIKTIG
Vi ser stadig journalister som fremstår som dekkeksperter og hevder at dekk er ferskvare og man må se på produksjonsdatoen. Dette er helt feil og øker risikoen for ulykker på vinterveier. Man tar bort fokus fra dekkets tilstand og tror at produksjonsdatoen er det som er viktig for dekkets egenskaper, på samme vis som man hevder at premium dekk og testvinere er bedre enn ''billigdekk''. Dette er påstander som er lett å tilbakevise med enkle målinger av gummiblandinger over tid. Vi bak nettsiden Megahjul.com måler gummien på dekk gjennom hele året og samler data som gir grunnlag for artiklene her. Nedenfor viser vi forskjellen mellom anbefalt vinterdekk med 5 års garanti mot herding av gummiblandingen, og vinterdekket som NAF/Motor hevder å ha vunnet ''den store vinterdekktesten'', skrevet og ''kjørt'' av journalist Nils Svärd.
SPIKERFESTE PÅ VINTERUNDERLAG ER MULIG OGSÅ MED GAMLE VINTERDEKK
Det får du med ren gummi, og et godt tips er å ha en spruteflaske med fettløsende utblandet oppvaskmiddel (Zalo eller noe mer miljøvennlig) som man spruter over dekkene med, og så kjører 10-20 meter på snøen. Da ser man skittlaget som har dekket gummioverflaten, og hvorfor dekk kan bli glatte om vinteren. Veisalt inneholder mye fett, og vinterveiene er ofte dekket med mye søle og skitt, som legger seg på dekkene. Gamle vinterdekk kan oppnå bedre feste eller 2-3 mnd gamle nye dekk. Det handler om ren eller skitten gummioverflate.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
......for deg som fester tillit til dekktester, les videre nedover i artikkelen....
DEKKTESTER UTEN TESTGRUNNLAG FRA RUNE KORSVOLL OG NILS SVÄRD PUBLISERT I MOTOR, VI BILÄGARE, DIN SIDE, ELBIL24 OSV.
Journalistene Rune Korsvoll (tidl. ansatt i Motor) og Nils Svärd (Vi bilägare og Motor) er journalister gjennom hele året, men selvutnevnte dekkeksperter vår og høst.
Teamet bak Megahjul måler dekk hele året, og sammenligner egenskaper ut i fra hva vi måler, som alle andre også kan måle seg frem til om man ønsker litt insikt. Poengene i dekktestene som Korsvoll og Svärd har bestemt, stemmer dårlig med hva vi mener er fysisk mulig, og derfor har vi skrevet mail til begge to om å få utlevert testgrunnlagene. Korsvoll bekreftet i første svarmail at det er han som har bearbeidet testresultatene gjennom mange år, og vi spurte derfor høftlig om å få utlevert disse. Korsvoll ville ikke utlevere noe slikt likevel, og ba oss kontakte en Pekka i Finland. Etter å ha rådført oss med en jurist i Forbrukertilsynet ble vi rådet å forholde oss til Korsvoll i Norge, og vi har således purret Korsvoll en rekke ganger. Selv etter varsel om politanmeldelse har Korsvoll ikke fremlagt noen dokumentasjon på at det er utført noen dekktest, heller ikke tilbake i tid, som vi også ba om dokumentasjon for.
Etter sommerferien 2023 ble journalist Nils Svärd, som står bak de siste dekktestene i NAF/Motor, forespurt om det samme, med samme resultat. Han har heller ingen data som vi kan undersøke. Realitetene er at begge journalistene i mange år har bløffet leserne med falske dekktester. Vi har i mail konfrontert redaksjonsansvarlige i Dagbladet/Din side, Elbil24 og NAF/Motor. Hvorvidt redaksjonene er inneforstått med forholdene er ikke fastslått medio september 2023.
ALVORLIGE KONSEKVENSER MED FALSKE DEKKTESTER
Vi har også konkludert i mail til begge journalistene om at det er journalistene selv med hjelp av "nærstående", som har produsert publikasjonene, noe som ikke er benektet. "Dekktestene" har i stor grad favorisert noen dekkmerker gjennom mange år, og gjennomgangstonene i alle dekktestene er at de dyre dekkene er de tryggeste, og man advarer mot "billigdekkene". Nye gode direkteimporterte (brysomme) dekkmerker fra små aktører blir "testtapere" som man advarer mot. Dekktestene fremstår som bestillingsverk i form av skjult reklame basert på oppdiktede testresultater, og bryter både med konkurranseregler og regelverk som skal beskytte forbrukere.
Rune Korsvoll og Nils Svärd har begge blitt varslet politianmeldelse med kopi til forbrukertilsynet og konkurransetilsynet.
Denne artikkelen er delt med begge journalister 29.sept.2023.
For å se dagens utvalg og priser på nettsiden kan hurtiglinkene til de mest populære elbilene nedenfor benyttes