VINTERHJUL, VINTER DEKK OG FELGER TIL TESLA MODEL X

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL X VEIER OVER 2,5 TONN OG MÅ HA VINTERDEKK MED GODT VÅT GREP OG GOD DRENERING

All erfaring vi har samlet fra kunder og egen model X viser at det er viktig med godt våt grep og god drenering på vinterdekkene. God drenering gir også lengre rekkevidde om vinteren. Testkjøringer og sammenligninger mot anbefalte dekk viser at mange at disse dekkene har så dårlig våt grep at disse utgjør en stor trafikkfare på veiene. Når våre beste anbefalinger med våt grep C bremser opp til 20 meter kortere enn dekkene vi advarer mot (gul varseltrekant her på nettsiden), så er dette dramatiske forskjeller i risikobildet på veien. Drenerende rullmønster gir også betydelige lavere rullemotstand, selv om EU-merkingen sier noe annet. Merk deg at EU-rullemotstanden måles på trommel og ikke på bil og vei.

TESLA X LEVERES MED 20'' FELGER SOM AVVIKER FRA STRO-NORMEN

FORAN  Tesla leverer foran 20x9 med 255/45R20. Felgkanten går nesten utenfor dekksiden. STRO-normen anbefaler 275/45R20 på 20x9'' felg, noe som gir god beskyttelse av felgen med litt dekkside utenfor. Velger man ''originaloppsettet'' fra Tesla blir felgene kankjørte ganske raskt, og slike skader kan gi sprekker i felgene, og risiko for at felgen rett og slett knekker i en sving. Vi anbefaler derfor å bruke det som anbefales i STRO-normen, og som er innenfor lovdata. Det er ingen risiko for å skade bilen eller dekkene ved å bruke 275/45R20 foran, og det er en riktig dimesjon til bilen både i forhold til vognkortet og STRO-normen for 20x9'' felger. Du er også forsikret i IF for opp til ca. 5x bilens nyverdi når dekk og felg er kjøpt her. Det vi anbefaler til Tesla X påvirker ikke garantien på bilen på noen måte.

BAK  20x10 med 275/45R20. Felgkanten går nesten utenfor dekksiden og her. STRO-normen anbefaler 20x9" felger på dekkdimensjonen for å gi god beskyttelse av felgen. Derfor anbefaler vi å bruke 20x9 både foran og bak, med 275/45R20. Man beskytter felgen med litt dekkside utenfor, og man kan bytte slik at man alltid har dypest dekkmønster foran.

Anbefalt vinterhjul til Tesla model X.med beste drenering og rullemotstand

VOGNKORTET PÅ DE FLESTE TESLA X VISER DIMENSJONEN 265/50R19 FORAN OG BAK

Ønsker man maksimal komfort, sikkerhet og lengst mulig rekkevidde bør man velge 19'' vinterhjulpakke med drenerende rullemønster med godt våt grep. Her på nettsiden anbefaler vi det som har best kombinasjon av egenskaper på ren is, våt grep og drenering, uavhengig om det er kjente eller ukjente merker. Retningsbestemt dekkmønster med god drenering er veldig viktig i tillegg til godt våt grep. Klikk på bildet under for å se mest anbefalte vinterdekk til 19x8,5'' felger:

Vinterhjul til Tesla X bør også ha god drenering og godt våt grep

 

DEKKSTØY OG RULLEMOTSTAND ER ENKELT Å MÅLE PÅ EN TESLA X

På samme måte som med Tesla S kan vi måle både støy og rullemotstand med enkle hjelpemidler. Støynivåene mellom dekk kan vi sjekke med en rimelig støymåler eller mobilapp. Nedenfor har vi kjørt en enkelt støytest hvor vi sammenligner målinger gjort innvendig i en Tesla S 90D. Det viser seg at Nereus NS805+ og NS806 har laveste målte støynivå av samtlige vinterdekkmerker. Rullemønsteret med de langsgående dreneringskanalene gir også svært lave rullemotstand, men likevel meget godt våt grep.

Rullemotstanden kan vi sammenligne ved å kjøre en testdistanse på rett flate i samme hastighet og med minst mulig energiforbruk såpass mange ganger at man har sikkert tallmateriale. Man måler realistiske forskjeller mellom dekk slik at anbefalingene her på nettsiden blir mest mulig korrekt.

Vinterdekk til Tesla X må ha god drenering, beste våt grep og lav rullemotstand

PÅ SNØ OG IS ER DET IKKE MULIG Å LAGE SAMMENLIGNINGSTESTER SLIK SOM ''VINTERDEKKTESTENE'' VI LESER

Vinterunderlaget er såpass skiftende mellom hver enkelt testkjøring og det er heller ikke mulig å kjøre likt fra gang til gang når man kjører rundbane og mellom kjegler. Tallmaterialet blir for varierende og usikkert. Vinterdekktesten vi leser hver høst er kun smart markedsføring. Vi ser aldri slik markedsføring av dekk i USA, nettopp fordi man blir straffet for slikt, mye likt dieselskandalen med VAG. Det skal likevel være mulig å lage en sammenligningstest i en bakke med knallhard is, hvor underlaget er tilnærmet upåvirket og hvor vi måler tid opp bakken, men Tesla S og X. En slik test indikerer grepet på ren is.

 

TESLA MODEL X DEKKDIMENSJONER OG FELGDIMENSJONER FINNER DU I HURTIGLINKENE NEDENFOR

Produktliste