VINTERHJUL, VINTER DEKK OG FELGER TIL TESLA MODEL X

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL X HAR EN EGENVEKT PÅ OVER 2500 KG OG GODT VÅT GREP ER KRITISK VIKTIG I GOD FART

Akkurat som med Tesla Model S har vinterdekkene med mykest gummi lengst bremselengde på forholdene du kjører mest på (våt asfalt med og uten slaps). Supermyk ''nordisk'' gummi som slites kjapt reduserer sikkerheten betydelig i forhold til litt fastere gummi med god drenering. Hvilket dekkmerke man velger er underordnet i forhold til riktige egenskaper for til Model X. Du kjører maks 1-2 % av tiden på ''nordisk'' underlag (isbane) og dekk med fastere gummi viser seg i praksis likevel å være meget gode på isete og snødekte fjellveier.

KRAV TIL LASTEINDEKS OG HASTIGHETSMERKING PÅ DEKK TIL TESLA MODEL X

Alle Tesla X modeller har bakakseltrykk på 1720 kg, noe som krever minimum 103 i lasteindeks og alle modellene er sperret på 250 km/t. Man kan derfor fint bruke vinterdekk i 255/45R20 bak eller 255/50R19 med107 foran og bak. Man kan bruke sommerdekk med W hastighetsmerking selv om det står Y i vognkortet. Vognkortene for Tesla X, er som for Model S noe misvisende. Opplysningen i dette avsnittet bekreftes av kjøretøyforskriften i lovdata.

Vinterdekk dimensjonen som anbefales i 19'' er følgene: 255/50R19, 255/55R19, 265/50R19. Samme dimensjon foran og bak

Vinterdekk dimensjonen som anbefales i 20'' er følgene: 255/45R20, 265/45R20 foran. Samme dimensjoner fungerer fint også på bakaksel i tillegg til 275/45R20

MYK NORDISK GUMMI GIR NOE FLYT OG USTABILITET PÅ TYNGRE BILER

Myke vinterdekk, merket med gul varseltrekant her på siden, fungerer mindre bra på tunge biler på 95-99 prosent av underlaget vi kjører på, som asfalt med vann, slaps og tidsvis tynn isfilm. Dekk med fastere gummi og god drenering gir langt bedre veigrep under alle relevante forhold. Derfor blir det veldig feil å følge testvinner-rådene fra de mest aktive markedsførerne, som ukritisk fremhever dekk som de litt ut på våren advarer mot å bruke nettopp på asfalt. Advarsler mot myk gummi på bar asfalt i varmegrader forebygger risiko på veien, men det er viktig å opplyse om at vi gjennom vinteren også har sommerforhold som gjør de myke vinterdekkene trafikkfarlige. Det er nesten ingen målbar forskjell mellom vinterdekk på ren is, og de største forskjellene er våtgrep, drenering og levetid.
 
Nedenfor kommer det noen tips, ut i fra erfaringer fra Model S kunder og artikkelforfatters testkjøringer med Model X. Klikk på bildet under hvis du vil lese mer om sammenligninger mellom supermyk ''nordisk'' gummi og fastere gummi og veigrep.

Vinterdekk som fungerer på Tesla X

VINTERHJUL I 19-TOMMERE TIL TESLA MODEL X PASSER I BÅDE 255/50R19, 265/50R19 OG 255/55R19

Noen X-modeller har i vognkortet dimensjonen 265/50R19 og noen har 255/45R20 foran, som tilsvarer 255/50R19. Dette er også den mest kurante dimensjonen i 19''. Begge dimensjonene er riktig på Model X, men artikkelforfatter vil anbefale 255/50R19 som den beste dimensjonen både mht utvalget i markedet, og for å unngå for brede vinterdekk om vinteren. Dette motvirker vann og slaps-planing i høy fart. Vil du ha litt større rulleomkrets kan vi anbefale 255/55R19 i Vredestein eller Royal Black winter. Sistnevnte er et ukjent vinterdekk fra Asia, men som vi har levert til Tesla X, VW Amarok og Land Rovere. Gummiblanding som utnytter bilens tyngde med god friksjon på både våt asfalt, is og snø, samt god drenering. Vredestein dekket har samme egenskaper og de betaler litt mer for navnet. Begge alternativer er å anbefale i 255/55R19. 
 
Klikk på bildet under for å se beste pristilbud i 19 tom til Tesla X
 
Billig og bra vinterhjul til Tesla Model X
 
Med sitt enorme marktrykk på over 2,5 tonn er friksjonen mot underlaget høy. At dette også fører til at bilen krever andre egenskapene en biler som veier halvparten virker innlysende. Allikevel er det de dyre og mykeste vinterdekkene med såkalt nordisk gummi, som markedsføres i dekktester og av produsentene. Levetiden på disse dekkene er erfaringsmessig omtrent halvparten av de beste vinterdekkene, så bransjens motiv for å anbefale supermyk gummi er så absolutt til stede. Artikkelforfatter har testkjørt og sammenlignet de fleste typer vinterdekk på S-modellen med firehjulsdrift, og erfaringen her kan direkte overføres til X-modellen, som vil kreve ytterligere fast gummi, da bilen veier ca. 300 kg mer enn S-modellen. Svakheten med de supermyke vinterdekkene Continental Vikingcontact 6, Nokian Hakkapellitta R2 (SUV), Bridgestone Blizzak DM-V2 er at friksjonen mot våt asfalt er kritisk dårlig, i tillegg til manglende drenering for vann og slaps. Selv på gammel knudrete is blir dekkene for myke, på grunn av bilens vekt.

PIGGDEKK OG KOMPLETTE VINTERHJUL MED PIGG TIL TESLA MODEL X

Klikk på bildet under for å se en fin vinterdekk anbefaling med 19x8,5 ZAX felger i sort blank lakk og 255/50R19 WInter Claw vinterdekk som har fast gummi med godt våt grep og drenering, som også fungerer meget godt på snø og is. Winter Claw dekket er det beste dekket vi kan anbefale hvis du ønsker både godt våt grep og drening, og likvel ha et dekk som ligger helt i toppen på snø og is. Les mer om dekket her. Dekktrykksensorer er tilvalg for å se sluttprisen.
 
Vil du ha Winter Claw dekkene UTEN pigg, som vi anbefaler, som klikk på dagens tilbud her. Tesla X veier over 2,5 tonn og må ha skikkelige lastebilpigger for at piggene skal ha noen merkbar effekt, vel og merke når piggene ikke er slitt. I dag er det kun lovlig med små personbilpigger, som kun gir generende lyd, men ingen målbar effekt på tunge biler.

Winter Claw og ZAX Turbin Black på Tesla X

Klikk på bildet under for å se dagens tilbud på 20'' vinterhjulpakke med Vredestein til Tesla Model X. Dekktrykksensorer må velges som tilvalg. Vil du ha bredere dekk bak i 275/45R20 som går fint på samme 20x9'' felger så velger man 2 hjul på tilbudet som fremkommer ved å trykke på bilder, og så 2 brede bakhjul ved å trykke på dette tilbudet.

Vinterhjul til Tesla X med Vredestein dekk og Turbin felger

FAST GUMMI KOMBINERT MED GOD DRENERING ER DE VIKTIGSTE EGENSKAPENE FOR TUNGE TESLA MODEL X

De mykeste ''nordiske'' vinterdekkene med passer fint på lette biler som kjører i hovedsak på snø og is. Tunge biler krever fastere gummi, også på is, og det er viktig at lamellene ikke legger seg bakover. En del kunder med Tesla S som har kjørt myk gummi fra starten etterspør ofte fastere gummi for å øke veigrepet og i tillegg også levetiden på dekkene.
 
Dekktyper som med stor sannsynlighet vil være mer riktig på Model X er bl.a. Yokohama Geolandar I/T-S, Vredestein Wintrac Xtreme S, Winter Claw Extreme Grip MX og nye Royal Black winter, som alle har fastere gummi og bedre drenering for vann og slaps. Det er svært viktig å merke seg at dette ikke er helårsdekk, eller dekk beregnet for Sør-Europeisk vinter. De har også grovt og dypt mønster som ovennevnte supermyke isdekk, men har litt fastere gummi. I tilegg til bedre grep på snø, vil disse dekkene vil sannsynligvis gi mer friksjon på isføre hvor veibanen inneholder litt mer friksjonselementer enn på en frossen innsjø eller testbane.  Flere dekkmerker og modeller blir testet vinter 2016/17, slik at flere anbefalinger kommer så snart testkjøringene og tilbakemeldinger fra kunder er gjennomført.

KAN 19-TOMS ORIGINAL FELGENE FRA MODEL S BRUKES PÅ MODEL X?

Mange som har bestilt X har et sett felger i 19'' liggende, og ønsker å benytte disse på den nye bilen. Felgene passer på bilen men det er ikke avklart om felgene er sterke nok til akseltrykket bak på Model X, som er 1720 kg (860 kg for felgen). Er felgene sterke nok så kan det leveres spacere tilpasset X-modellen som gir felgene originalt innpress. I h.h.t. lovdata er dette tillatt i Norge såfremt man ikke endrer innpress fra originalt.

ZAX Turbin felgene som leveres til Model S, og som har innpress 40, kan derimot brukes på Model X, med spacere. Disse felgene er godkjent for 900 kg, og er godt innenfor kravene. ZAX Turbin felgene kommer også etter hvert med ET35, som er originalt på X. Bruker man 50 eller 55-profil vinterdekk kan man gjerne også bruke innpress 40 eller 30 siden avvik fra originalt er kun 5 mm, og en så liten endring i sporvidden påvirker ikke dekkslitasje med høyere profiler.
 
Bildene nedenfor viser testing av ZAX Turbin felger på Model X og avstand til bærearmen foran. ZAX Turbin felgen er utformet noe likt som originalfelgene slik at den går klar av bolten i bærearmen. Klikk på bildet til venstre under for mest anbefalt vinterhjulpakke.

Tesla X felger

PIGGDEKK TIL TESLA MODEL X HAR TILNÆRMET INGEN MÅLBAR EFFEKT AV PIGGENE, UTENOM EKSTRA STØY

Tesla Model X veier rett under 2500 kg før noen har satt seg inn i bilen. Vi snakker om en blytung superbil med superveigrep, og man får feste med det meste av vinterdekk med mellomhard gummi. Imidlertid er mange vinterdekk med pigg laget med myk vintergummi som har liten friksjon på asfaltunderlag. Piggene blir raskt slitt ned og skrått bakover etter noen ukers kjøring på asfalt, i tillegg til at piggene også rives ut av dekkene grunnet f.eks høy akselerasjon eller kraftig bremsing. Kjører man på normalt isføre som isfilm på asfalt, vil marktrykket fra bilen overføre tilnærmet 100% friksjonen til gummien og tilnærmet null til de små svake piggspissene som er av personbilformat. Eneste forskjell mellom piggdekk og piggfrie dekk med samme type gummi er støyen man får fra piggdekkene. Dette kan artikkelforfatter selv bekrefte etter testkjøring mht h.h.t. Hakka R2 versus Hakka 8 på Tesla P90D. De små personbilpiggene er altfor små til at de skal gi bremseeffekt på en bil som veier mellom 2,2 og 2,5 tonn (før man setter seg inn). Slike pigger virker trolig på en liten Ford Focus på isbane slik som NAF testen, men i virkelige verden blir det støyeffekten man merker noe til. Det er friksjonen i dekket som alt dreier seg om.
 
Se bilder av Nokians nyeste piggdekk Hakkapeliitta 8 etter noen måneder på Tesla S under. Er du piggdekkentusiast og i tillegg liker å samle på småsteiner, er Hakka 8 dekket for deg. Spør du oss vil vi anbefale deg et piggfritt vinterdekk med bedre våt grep og gode dreneringsspor for vann og slaps. Hvis du allikevel er fast bestemt på piggdekk, så anbefaler vi piggdekk med fastere gummi for å opprettholde et godt våt grep. Piggdekkene fra Nokian, Continental og MIchelin er gode piggdekk, men vi vurderer de litt for myke hvis man i hovedsak kjører på asfalt.
 
Høy slitestyrke og et godt tilbud kan også oppleves som en fin overraskelse, når du sammenligner med gjengs priser hos en bilforhandler.
 
Husk også å sjekke hva en reserverfelg koster til bilen. Tesla X vil som S modellen ha et stort forbruk av felger i møte med fortauskanter og hull i veien. Det finnes som regel mange tusen felger på lager til enhver tid og det er samme tilbudspris pr. stk. om du kjøper 1 eller 4 felger.
Nokian Hakka 8 til Tesla piggdekk til Tesla

20-TOMMERE! Tesla Model X BRUKER DEKKDIMENSJONEN 275/45R20, 265/45R20 ELLER 255/45R20

Klikk på bildet under for å komme direkte inn i konfiguratoren. Her ser du dagens tilbudspriser og utvalg av dekk og felger til Tesla Model X. Merk at det er forskjellige dimensjoner foran og bak på Tesla Model X, og linken på bildet er til bakaksel hjulene, men du kan også bruke samme dimensjon foran. Selv om det står 255/45R20 foran i vognkortet kan du bruke opp til 275-bredde her. Det er god plass og godt innenfor alle marginer.
 
Klikk på bildet under for å se dagens tilbud på vinterhjul i 20 tommere. Dekktrykksensorer må velges som tilvalg.

Tesla X vinterhjul ZAX felger i 20

KAN MAN BRUKE SAMMEN 20'' DEKKDIMENSJON FORAN OG BAK PÅ TESLA MODEL X ?

Etter å ha testet og målt litt på bilen viser det seg at dette går fint, og Tesla Motors bekrefter også dette. Da kan man bruke 255/45R20 på 20x8,5'' felger, eller 265/45R20 eller 275/45R20 på 20x9'' felger. Godt våtgrep med drenering for vann og slaps er det absolutt viktigste når det gjelder valg av vinterdekk. På snø og is under relevante kjøreforhold (som ikke er isbane) sitter bilen godt på alle underlag selv med relativt harde vinterdekk.

 

Noen nyhetslinker om Tesla

https://electrek.co/2016/06/20/tesla-model-s-p90d-ludicrous-power-output...

http://www.bloomberg.com/news/photo-essays/2015-10-13/check-out-tesla-s-...

 

TESLA MODEL X DEKKDIMENSJONER OG FELGDIMENSJONER FINNER DU I HURTIGLINKENE NEDENFOR

Produktliste