VINTERHJUL, VINTER DEKK OG FELGER TIL TESLA MODEL X

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL X VEIER OVER 2,5 TONN OG MÅ HA VINTERDEKK MED GODT VÅT GREP OG GOD DRENERING

All erfaring vi har samlet fra kunder og egen model X viser at det er viktig med godt våt grep og god drenering på vinterdekkene. God drenering gir også lengre rekkevidde om vinteren. Testkjøringer og sammenligninger mot anbefalte dekk viser at mange at disse dekkene har så dårlig våt grep at disse utgjør en stor trafikkfare på veiene. Når våre beste anbefalinger med våt grep C bremser opp til 20 meter kortere enn dekkene vi advarer mot (gul varseltrekant her på nettsiden), så utgjør dette stor forskjeller mellom beste og dårligste dekk. 

Nedenfor ser du Tesla Bjørns underholdende ''tug a war'' video hvor Nereus 806 dekket utfordrer litt brukte Hakka 8 og helt nye Hakke R2. Det kommer flere filmer hvor vi tester mot nye Hakka 8 eller 9, slik at man kan få bedre dokumentasjon.

DU kan også se model X utfordrer Hummer i bakketest her, og en rematch på ''tug a war'' her.

TESLA MODEL X HAR STORE OG BREDE DEKK. DERFOR ER DET VIKTIG MED GOD DRENERING OG LAV (VIRKELIGE MÅLT) RULLEMOTSTAND

Drenerende rullmønster gir også betydelige lavere rullemotstand, selv om EU-merkingen sier noe annet. Merk deg at EU-rullemotstanden måles på trommel og ikke på bil og vei. Les mer lenger ned i denne artikklene.

TESLA X LEVERES MED 20'' FELGER SOM AVVIKER FRA STRO-NORMEN

FORAN Tesla leverer 20x9 med 255/45R20 foran. Felgkanten går nesten utenfor dekksiden. STRO-normen anbefaler 275/45R20 på 20x9'' felg, noe som gir god beskyttelse av felgen med litt dekkside utenfor. Velger man ''originaloppsettet'' fra Tesla blir felgene fort kantkjørte. Slike skader kan gi sprekker i felgene, og risiko for at felgen rett og slett knekker ved møter med hull i asfalten. Vi anbefaler derfor å bruke det som også anbefales i STRO-normen, og som er innenfor lovdata. Det er ingen risiko for å skade bilen eller dekkene ved å bruke 275/45R20 foran, og det er en riktig dimesjon til bilen både i forhold til vognkortet og STRO-normen for 20x9'' felger. Når du handler hos Megahjul er du forsikret i IF for opp til ca. 5x bilens nyverdi (NOK 5,0 mill) når dekk og felg er kjøpt her. Produktene vi anbefaler til Tesla X påvirker ikke garantien på bilen på noen måte.

BAK 20x10 med 275/45R20. Felgkanten går nesten utenfor dekksiden. STRO-normen anbefaler 20x9" felger på dekkdimensjonen for å gi god beskyttelse av felgen. Derfor anbefaler vi å bruke 20x9 både foran og bak, med 275/45R20. Da beskytter du beskytter felgen med litt dekkside utenfor, og du kan flytte hjulene slik at du alltid har dypest dekkmønster foran.

VI ANBEFALER VINTERDEKK FRA ''NEREUS FAMILY'' OG I 20'' ANBEFALES NEREUS 806 MØNSTERET FREMFOR ANDRE DEKKMERKER, OGSÅ PIGG.

Se dagens tilbud ved å klikke på bildet nedenfor, og se videoen som Tesla Bjørn har laget som viser vintergrepet som Nereus (og Invovic) 806 mønsteret gir deg. 

806 modellen fra Nereus gir deg vintergrep som selv ikke de beste piggdekkene klarer

 

Se dagens tilbud på ''Staggered'' vinterhjulpakke med anbefalte vinterdekk i nordisk gummi og med meget god gjennomgående drenering for vann og slaps.

VOGNKORTET PÅ DE FLESTE TESLA X VISER DIMENSJONEN 265/50R19 FORAN OG BAK

Ønsker du maksimal komfort, sikkerhet og lengst mulig rekkevidde bør du velge 19'' vinterhjulpakke med drenerende rullemønster med godt våt grep. Her på nettsiden anbefaler vi det som har best kombinasjon av egenskaper på ren is, våt grep og drenering, uavhengig om det er kjente eller ukjente merker. Retningsbestemt dekkmønster med god drenering er i denne sammenheng veldig viktig, i tillegg til godt våt grep. Klikk på bildet under for å se våre anbefalte vinterdekk til 19x8,5'' felger:

Vinterhjul til Tesla X bør også ha god drenering og godt våt grep

DEKKSTØY OG RULLEMOTSTAND ER ENKELT Å MÅLE PÅ TESLA X

På samme måte som med Tesla S kan vi måle både støy og rullemotstand med enkle hjelpemidler. Støynivåene mellom dekk kan vi måle med en rimelig støymåler eller mobilapp. Nedenfor har vi kjørt en enkelt støytest hvor vi sammenligner målinger gjort innvendig i en Tesla S 90D. Det viser seg at Nereus NS805+ og NS806 har laveste målte støynivå av samtlige vinterdekkmerker. Rullemønsteret med de langsgående dreneringskanalene gir også svært lav rullemotstand, men likevel meget godt våt grep.

Rullemotstanden kan vi sammenligne ved å kjøre en testdistanse på rett flate i samme hastighet og med minst mulig energiforbruk såpass mange ganger at man har sikkert tallmateriale. På denne måten måler vi realistiske forskjeller mellom dekk, slik at anbefalingene her på nettsiden blir mest mulig korrekt.

Vinterdekk til Tesla X må ha god drenering, beste våt grep og lav rullemotstand

PÅ SNØ OG IS ER DET IKKE MULIG Å LAGE SAMMENLIGNINGSTESTER SLIK SOM ''VINTERDEKKTESTENE'' VI LESER

Vinterunderlaget er såpass skiftende mellom hver enkelt testkjøring og det er heller ikke mulig å kjøre likt fra gang til gang når man kjører rundbane og mellom kjegler. Tallmaterialet blir for varierende og usikkert. Vinterdekktesten vi leser hver høst er kun smart markedsføring. Vi ser aldri slik markedsføring av dekk i USA, nettopp fordi man kan bli straffet for slikt, mye likt dieselskandalen med VAG. Det skal likevel være mulig å lage en sammenligningstest i en bakke med knallhard is, hvor underlaget er tilnærmet upåvirket og hvor vi måler tid opp bakken, med Tesla S og X. En slik test indikerer grepet på ren is.

Produktliste