VINTERHJUL, VINTER DEKK OG FELGER TIL TESLA MODEL X

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL X VEIER OVER 2,5 TONN OG MÅ HA GODT VÅT GREP OG GOD DRENERING

Våt grep F på en Tesla X er noe vi advarer mot, selv om dette leveres fra forhandler. Testkjøringer og sammenligninger mot anbefalte dekk viser at mange at disse dekkene har så dårlig våt grep at disse utgjør en stor trafikkfare på veiene. Når våre beste anbefalinger med våt grep C bremser opp til 20 meter kortere enn dekkene vi advarer mot (gul varseltrekant her på nettsiden), så er dette dramatiske forskjeller i risikobildet på veien. Drenerende rullmønster gir også betydelige lavere rullemotstand, selv om EU-merkingen sier noe annet. EU-rullemotstanden kjøres på trommel. Dekk med høy rullemotstand kan avstives litt for trommel -EU-merkingen, og dermed får man godt betalt for et dekk som faktisk ruller dårlig på norske veier. 

TESLA X LEVERES MED 20'' FELGER SOM AVVIKER FRA STRO-NORMEN

Tesla leverer foran 20x9 med 255/45R20. Felgkanten går nesten utenfor dekksiden. STRO-normen anbefaler 275/45R20 på 20x9'' felg, noe som gir god beskyttelse av felgen med litt dekkside utenfor.

Bak 20x10 med 275/45R20. Felgkanten går nesten utenfor dekksiden. STRO-normen anbefaler 20x9" felger på dekkdimensjonen for å gi god beskyttelse av felgen. Derfor anbefaler vi å bruke 20x9 både foran og bak, med 275/45R20. Man beskytter felgen med litt dekkside utenfor, og man kan bytte slik at man alltid har dypest dekkmønster foran.

Anbefalt vinterhjul til Tesla model X.med beste drenering og rullemotstand

bodyh2

ENKELT Å MÅLE BÅDE STØY OG RULLEMOTSTAND PÅ DEKK MED TESLA X OG S

 

På samme måte som med Tesla S kan vi måle både støy og rullemotstand med enkle hjelpemidler. Støynivåene mellom dekk kan vi sjekke med en rimelig støymåler eller mobilapp. Nedenfor har vi kjørt en enkelt støytest hvor vi sammenligner målinger gjort innvendig i en Tesla S 90D. Det viser seg at Nereus NS805+ og NS806 har laveste målte støynivå av samtlige vinterdekkmerker. Rullemønsteret med de langsgående dreneringskanalene gir også svært lave rullemotstand, men likevel meget godt våt grep.

Rullemotstanden kan vi sammenligne ved å kjøre en testdistanse på rett flate i samme hastighet og med minst mulig energiforbruk såpass mange ganger at man har sikkert tallmateriale. Man måler realistiske forskjeller mellom dekk slik at anbefalingene her på nettsiden blir mest mulig korrekt.

Vinterdekk til Tesla X må ha god drenering, beste våt grep og lav rullemotstand

PÅ SNØ OG IS ER DET IKKE MULIG Å LAGE SAMMENLIGNINGSTESTER SLIK SOM ''VINTERDEKKTESTENE'' VI LESER

Vinterunderlaget er såpass skiftende mellom hver enkelt testkjøring og det er heller ikke mulig å kjøre likt fra gang til gang når man kjører rundbane og mellom kjegler. Tallmaterialet blir for varierende og usikkert. Vinterdekktesten vi leser hver høst er kun smart markedsføring. Vi ser aldri slik markedsføring av dekk i USA, nettopp fordi man blir straffet for slikt, mye likt dieselskandalen med VAG. Det skal likevel være mulig å lage en sammenligningstest i en bakke med knallhard is, hvor underlaget er tilnærmet upåvirket og hvor vi måler tid opp bakken, men Tesla S og X. En slik test indikerer grepet på ren is.

 

TESLA MODEL X DEKKDIMENSJONER OG FELGDIMENSJONER FINNER DU I HURTIGLINKENE NEDENFOR

Produktliste