VINTERHJUL, VINTER DEKK OG FELGER TIL TESLA MODEL X

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL X HAR STORE OG BREDE DEKK. DERFOR ER DET VIKTIG MED GODT VÅT GREP OG DRENERING MOT VANNPLANING

All erfaring vi har samlet fra kunder og egen model X viser at det er viktig med godt våt grep og god gjennomgående drenering mot vannplaning. God drenering gir også lengre rekkevidde om vinteren. Det hjelper kken med ''testvinnere'' og kjente dekkmerker hvis disse mangler drenering og godt våt grep. Når våre beste anbefalinger bremser godt på våt vei og har god drenering mot vannplaning (gul varseltrekant her på nettsiden), så utgjør dette stor forskjeller i forhold til risiko på norske vinterveier. Anbefalingene her på nettsiden bygger på grundige målinger av hardhet i gummi, antall lameller, dekkets evne til å drenere mot vannplaning, og testmåling av friksjon mot is og snø underlag. Alt vi publiserer her på nettsiden kan ettergås og vi ønsker også å ha med oss skeptikere når vi kjører testmålingene. Dette er den rake motsetningen til samtlige dekktester som publiseres i Norden og Europa forøvrig.

LES OGSÅ ARTIKKELEN DETTE BØR DU VITE OM VINTERDEKK

Nedenfor ser du Tesla Bjørns underholdende ''tug a war'' video hvor Nereus 806 dekket, litt brukt,  utfordrer litt brukte Hakka 8 og helt nye Hakke R2. Det kommer etter hvert flere filmer hvor vi tester våre anbefalinger mot de mer ''kjente'' dekkmerkene.

Se også Tesla model X med Nereus vinterdekk utfordre Hummer i bakketest her, og en rematch på ''tug a war'' her.

EU-RULLEMOTSTAND MÅLES PÅ TROMMEL OG MÅLINGEN AVVIKER FRA (VIRKELIGE MÅLT) RULLEMOTSTAND PÅ VEI

Drenerende rullmønster gir betydelige lavere rullemotstand på vinterveier med vann og slaps. Sommerdekkene i 20-tommere som Tesla X blir levert med har svært god drenering og optimalt rullemønster. Når man skifter til vinterdekk så bør de ha mest mulig like rulleegenskaper som sommerdekkene, og rullemønster med gjennomgående drenering er det viktigste for vinterdekkene også. 

MAKSIMAL REKKEVIDDE MED 255/55R19 VINTERDEKK SOM HAR OPTIMALT RULLEMØNSTER OG DRENERING MOT VANNPLANING

Det rekkevidde om vinteren får man med optimalt rullemønster, høyest mulig dekkprofil og litt større rulleomkrets. Du kan kjøre opp til 5-15% lenger, avhengig av hvor mye vann som er i veibanen, med vårt anbefalte Royal Black i 255/55R19 sammenlignet med hva bilene leveres med i 20-tommere fra forhandler. Royal Black ruller som et sommerdekk, har gummi og lameller som de beste vinterdekkene. 

TESLA X KAN BRUKE BÅDE 275/45R20 OG 255/45R20 FORAN

Tesla Motors mener at 255/45R20 er mest riktig foran på bilen, men veldig mange velger å bruke samme dimensjon foran som bak. Vi bruker samme dimensjon foran og bak på egen firmabil, fordi vi da kan bytte om hjulene slik at de slites ned likt foran og bak. Slitasjen på dekkene er størst på bakaksel. Teoretisk sett vil man oppnå litt mindre rullemotstand med 255/45R20 foran, noe som kan være positivt når behovet er til stedet. Noen kunder har opplevde at bilforhandleren har hevdet at kun 255/45R20 er ''godkjent'' på bilen og er man usikker så kan vi anbefale å følge rådet for å slippe å være usikker. Fabrikken som produseres Nereus 806 dekket har nå endelig produsert for oss denne dimensjonen, som også blir lagerført fremover.

SAMME BIL HAR FORSKJELLIG VOGNKORT

Nytt fra Juni 2018 er at noen vognkort på Tesla X blir påskrevet med 2052kg som maksimalt bakakseltrykk, selv om bilen er helt lik de første modellene som kom på markedet, og identiske like biler fra samme produksjon kan også få forskjellig vognkort. I dørstolpen står det fortsatt 1800kg. VI har rettet spørsmål til Tesla Motors om hva som er årsaken. Forklaringen er at det er biltilsynet som påfører maksimalvekten på bakakselen ut i fra sine beregninger, og ikke Tesla Motors. Med andre ord en feil i utstedelsen av vognkortet som skjer tilfeldig på noen biler. Hvis man ikke får korrigert dette i ettertid vil dette være en liten heftelse på bilen, i teoretisk forstand. Lovdata sier imidlertid at dekk og felger skal være innenfor bilens krav, som er angitt i dørkanten. Så da blir det opp til kontrollorganene å bruke sunn fornuft ved EU kontrollen.

i Skrivende stund er det kun Xtreme felgene i 19, 20 og 22 tommere samt MAK felgene i 20x8,5 som er godkjent. Det jobbes med nye godkjenninger på de andre felgene og straks de er godkjent blir dette oppdatert på nettsiden. Se under dagens tilbud på anbefalt vinterhjulpakke med samme oppsett i 20-tommere (255 foran og 275 bak) som Tesla anbefaler.

Vinterhjulpakke til Tesla X godkjent for 2056kg bakaksel

VI ANBEFALER VINTERDEKK FRA ''NEREUS FAMILY'' OG I 20'' ANBEFALES NEREUS 806 MØNSTERET FREMFOR ANDRE DEKKMERKER, OGSÅ PIGG.

Se dagens tilbud ved å klikke på bildet nedenfor, og se videoen som Tesla Bjørn har laget som viser vintergrepet som Nereus (og Invovic) 806 mønsteret gir deg. 

806 modellen fra Nereus gir deg vintergrep som selv ikke de beste piggdekkene klarer

 

Se dagens tilbud på ''Staggered'' vinterhjulpakke med anbefalte vinterdekk i nordisk gummi og med meget god gjennomgående drenering for vann og slaps.

VOGNKORTET PÅ DE FLESTE TESLA X VISER DIMENSJONEN 265/50R19 FORAN OG BAK

Ønsker du maksimal komfort, sikkerhet og lengst mulig rekkevidde bør du velge 19'' vinterhjulpakke med drenerende rullemønster med godt våt grep. Her på nettsiden anbefaler vi det som har best kombinasjon av egenskaper på ren is, våt grep og drenering, uavhengig om det er kjente eller ukjente merker. Retningsbestemt dekkmønster med god drenering er i denne sammenheng veldig viktig, i tillegg til godt våt grep. Klikk på bildet under for å se våre anbefalte vinterdekk til 19x8,5'' felger:

Vinterhjul til Tesla X bør også ha god drenering og godt våt grep

DEKKSTØY OG RULLEMOTSTAND ER ENKELT Å MÅLE PÅ TESLA X

På samme måte som med Tesla S kan vi måle både støy og rullemotstand med enkle hjelpemidler. Støynivåene mellom dekk kan vi måle med en rimelig støymåler eller mobilapp. Nedenfor har vi kjørt en enkelt støytest hvor vi sammenligner målinger gjort innvendig i en Tesla S 90D. Det viser seg at Nereus NS805+ og NS806 har laveste målte støynivå av samtlige vinterdekkmerker. Rullemønsteret med de langsgående dreneringskanalene gir også svært lav rullemotstand, men likevel meget godt våt grep.

Rullemotstanden kan vi sammenligne ved å kjøre en testdistanse på rett flate i samme hastighet og med minst mulig energiforbruk såpass mange ganger at man har sikkert tallmateriale. På denne måten måler vi realistiske forskjeller mellom dekk, slik at anbefalingene her på nettsiden blir mest mulig korrekt.

Vinterdekk til Tesla X må ha god drenering, beste våt grep og lav rullemotstand

PÅ SNØ OG IS ER DET IKKE MULIG Å LAGE SAMMENLIGNINGSTESTER SLIK SOM ''VINTERDEKKTESTENE'' VI LESER

Vinterunderlaget er såpass skiftende mellom hver enkelt testkjøring og det er heller ikke mulig å kjøre likt fra gang til gang når man kjører rundbane og mellom kjegler. Tallmaterialet blir for varierende og usikkert. Vinterdekktesten vi leser hver høst er kun smart markedsføring og du finner ingen tilsvarende dekktester i nord-Amerika som er verdens største marked for dekk. Juks straffes hardt over dammen, noe VAG har erfart med dieselskandalen. Det skal likevel være mulig å lage en sammenligningstest i en bakke med knallhard is, hvor underlaget er tilnærmet upåvirket og hvor vi måler tid opp bakken, med Tesla S og X. En slik test indikerer grepet på ren is.

LAVESTE RULLEMOTSTAND TIL TESLA X

Ut i fra hva kundene gir av tilbakemeldinger på forbruk, og ut i fra testkjøringer vi gjøre med egen Tesla X på vinterveier med blanding av tørr og våt asfalt, mye vann i veibanen og slaps, samt rent vinterunderlag, kommet frem til type dimensjon og mønster. I skrivende stund er Royal Black i 255/55R19 (kommer også i Aplus) det beste på lavt energiforbruk, med Nereus 806 hakk i hel, i dimensjonen 255/50R19. Royal Black dekket har høyeste profil og omkrets, men også beste drenering, og dette er sum egenskaper som gir klart laveste energiforbruk. På snø og is er derimot både Nereus og Charmhoo dekket hakket bedre. Klikk på bildet under for å se dagens tilbud inkludert sorte felger.

Royal Black har laveste energiforbruk på Tesla X

FELGER TIL TESLA MODEL X LEVERE I STORT UTVALG AV BÅDE SOMMERFELGER OG VINTERFELGER

Bildet nedenfor viser en del av de mest populære felgene som er solgt siste året. Flere nye modeller kommer fremover, og du ser disse i konfiguratoren. Klikk på bildet for å komme direkte til konfiguratoren.

Stort utvalg i vinterfelger og sommerfelger til Tesla X

 

Produktliste