DEKK TIL ELBIL

Posted by:tire specialist1

DEKK TIL ELBIL HAR BETYDELIG MER RULLEMOTSTAND PÅ VÅT VEI OG DET MERKER MAN TYDELIG OM VINTEREN

Noe kan man utligne med mer luft i dekkene, og regelen er at man bør har 20-25% mer luft i dekket enn angitt i dørstolpen på varme hjul, og ca. 5-10% mer på kalde hjul. Varme hjul er ca. 35 grader, som er dekkets arbeidstemperatur under kjøring i 80 km/t både sommer og vinter. 

DEKK TIL ELBIL MÅ HA GOD GJENNOMGÅENDE DRENERING FOR Å UNNGÅ Å SKYVE EN ENERGIKREVENDE VANNBØLGE FORAN DEKKET

Du kan faktisk se på dekkmønsteret om et vinterdekk er bra eller mindre bra for elbil, nettopp fordi rullemotstanden øker veldig når det er vann i veibanen, og drenering mot vannplaning er avgjørende for rullemotstanden. Er det i tillegg snø og slaps i veiene, blir behovet enda større for gjennomgående drenering og riktig rullemønster. Dekk til elbil må ha stivere dekkstammer og ikke for myk vintergummi. Det er godt kjent blant bilinteresserte at for myk vintergummi gir ustabilitet og vingling i veien i høyere hastigheter og svinger, på asfaltunderlag. Derfor velger mange bort slike dekk, fordi man ønsker gode barmarkegenskaper også gjennom vinteren. En fastere gummi gir ikke så mye dårligere vintergrep, og retningsbestemt dekkmønster med full drenering gir både retningsstabilitet og sikkerhet mot vannplaning.

FOR ØKT REKKEVIDDE OG MER SPORTSLIG ELBIL ER DENNE ARTIKKELEN ANBEFALT - FELGER TIL ELBIL -DETTE MÅ DU VITE

Artikkelen er skrevet ut i fra målinger og fysiske lover rundt emnet rotasjonsenergi.

FRIGUS EV ICE 3 ER VERDENS FØRST OPTIMALISERTE VINTERDEKK FOR ELBIL

Som kjent er rekkevidden på elbilene lavest om vinteren, fordi det går mer energi til oppvarming av bilen innvendig og til batteriet, men vann og slaps i veibanen er det som reduserer rekkevidden mest på kalde og fuktige vinterdager. Mange har erfart at rekkevidden kan til tider gå kraftig ned på dager med mye vann og slaps i veibanen. Godt dekkmønster med langsgående dype dreneringskanaler gjør at vann og slaps går giennom dekket slik at rullemotstanden øker lite. Med riktige dekk, og dypt mønster (nye dekk som ikke slites fort) så opprettholder man rekkevidden på våte vinterdagen betydelige bedre enn med slitte dekk og/eller dekk som ikke har langsgående drenering.

dekk-til-elbil

VINTERDEKK TIL ELBIL KAN HA GODE HELÅRSEGENSKAPER I TILLEGG TIL MEGET GODE VINTEREGENSKAPER

Vi har testet ut de mest populære vinterdekkene til elbil hos Megahjul butikkene. Tesla S og X er benyttet i tillegg til e-Golf på de små dimensjonene. Det er mange forhold som er viktig for elbileiere, og vi skal her nevne det viktigste når man skal velge vinterdekk til elbilen.

DEKKETS SLITESTYRKE ER VIKTIG FOR Å OPPRETTHOLDE MØNSTERDYBDEN OG GUMMIKVALITETEN

Vi erfarer at det kan være meget stor forskjell i slitestyrken på vinterdekk, som på sommerdekk. Det er viktig å vite at slitestyrke ikke har noen sammenheng med myk eller hard gummi. Det er gummiens bindinger i molekylstrukturen som avgjør dekkets levetid. Vi erfarer at de meste kjente vinterdekkmerkene har betydelig lavere levetid enn de anbefalte dekkene her på nettsiden. Vi har en rekke anbefalte myke vinterdekk som er laget for nordiske forhold, og med full eller delvis drenering mot vannplaning, som også har godt bindemiddel i gummiblandingen i tillegg til en god andel naturgummi. Naturgummi har som kjent mange unike egenskaper og motvirker også at gummien herder / harskner. De fleste europeiske dekkprodusentene bruker i hovedsak fullsyntetisk gummi, og vi erfarer at denne kan bli litt hardere over tid i tillegg til at slitestyrken ikke er den beste. Av hensyn til miljøet og for å redusere det helsefarlige gummistøvet i byene, så anbefaler vi at man også tar med miljøspektet når man vurderer nye vinterdekk. Du kan også lese litt mer om vinterdekk med god gummiblanding ved å klikke på bildet under.

DEKK TIL ELBIL - GODE TIPS

Dekk til elbil må ha god gjennomgående drenering for å redusere den energikrevende vannbølgen som bygger seg opp foran dekket på våt veibane. Om vinteren har vi mer vann i veien i tillegg til at vi tidvis har mye slape, slik som  på bildet nedenfor. Frigus EV modellene er optimalisert for slike forhold.

dekk-til-elbil-tips

MAN KAN OGSÅ ØKE REKKEVIDDEN PÅ ELBILEN VED ØKE RULLEOMKRETSEN PÅ DEKKET. VELGE EN HØYERE PROFIL ENN ORIGINALT

På biler som Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Kia Soul og e-Golf som bruker 205/55R16 originalt, kan det hjelpe litt på rekkevidden å gå opp til 205/60R16 når man neste gang skal skifte til nye vinterdekk. Til BMW i4 anbefaler vi samme hjul foran og bak, og 19 -tommere med større rulleomkrets og profil. Til BMW iX anbefaler vi like brede vinterdekk i 20'' som bilen leveres med i 21 tommere, både for bedre comfort og fordi det ser bedre ut på bilen. Les mer om anbefalingene til BMW iX ved å klikke på bildet under.

dekk-til-elbil-däck

Velger man også vinterdekk med full drenering vil man også maksimere rekkevidden på de dagene med mye vann og slaps i veibanen, hvor rekkevidden er redusert. Se dagens pris på vårt meste anbefalte vinterdekk til elbil i dimensjonen 205/60R16 ved å klikke på bildet under. Det er viktig å merke seg at på fin og tørr asfalt vil et utslitt vinterdekk rulle marginalt lettere enn et nytt vinterdekk. Gevinsten med nytt dekk og langsgående drenering kommer når det er vann i veibanen.

DEKK TIL ELBIL KAN DU FINNE I DIREKTELINKENE NEDENFOR

 

 

Produktliste