TIPS TIL VALG AV VINTERDEKK

Posted by:tire specialist1

ANBEFALTE VINTERDEKK ER GODE PÅ IS OG SNØ, MEN OGSÅ MED GOD DRENERING FOR VANN OG SLAPS + GODT VÅT GREP

Det optimale vinterdekket ser ut som et sommerdekk med retningsstabilt dekkmønster med gode dreneringskanaler som slipper vann og slaps igjennom, har lameller og nordisk myk vintergummi og likevel godt våt grep. Disse dekkene har også mye lavere faktisk målt rullemotstand, selv om EU-verdiene ofte viser noe annet. EU merkingen som gjøres på slett underlag (betongasfalt uten store steiner) utføres ikke på bil, og avviker ofte fra faktiske målinger. Les mer om avvikene i EU-verdiene her. Vi har lagt ut en del videoer på Youtube som dokumenterer noen av disse feilene grundig. Med økende hastigheter på våt asfalt er kravet til økt drenering og godt våt grep kritisk viktig.

HUSK KAMPANJEN FOR GRATIS MONTERING AV ANBEFALTE VINTERDEKK. LES HER

Nedenfor viser vi en akselerasjonstest for vårt mest anbefalte vinterdekk til Tesla S sammenlignet med de beste dekkene fra Nokian og Continental. Nereus har et drenerende rullemønster som ikke er fordelaktig på løst snøunderlag. Den myke gummien og mange lameller beregnet for is gir likevel godt nok feste på snø, og er like godt som de andre merkene på røffe vinterveier. Styrken til Nereus 805 modellen er likevel drenering mot vannplaning, våtgrep og støy. Nereus fases nå ut til fordel for langt bedre vinterdekk.

NAF's FINTE TIL NEREUS OG FIREMAX I ÅRETS 2020 VINTERDEKK

Naf har i mange år hatt en tett samarbeid med Continental Dekk Norge, og markedsfører dekk som ''testvinnere'' innpakket i reklame som skal se ut som en dekktest. Her på nettsiden påpeker vi at dette ikke er en reell dekktest men en reklametest som ikke gir riktig bilde overfor forbrukerne.

Ikke overraskene har NAF ''testet'' vinterdekket Nereus (og søstermerket Firemax som er nesten likt dekk). Dekket kommer (heller ikke overraskende) på desidert sisteplass til tross for at det nå er mange tusen Tesla bilførere som kan bekrefte at dekket fungerer godt på rent vinterføre (ja faktisk målbart bedre enn 3 siste års ''testvinner'') Poenggivningen i NAF testen er selvmotsigende på mange områder, når det hevdes at testvinneren -helt uten drenering- gjør det godt på vannplaningstesten, mens dekk med full drenering gjør det mye dårligere. Dekk som man måler 3 dB forskjell i støy kommer ut likt i testen. Det finnes veldig mange punkter å liste opp, som viser at årets NAF test er laget som skjult markedsføring til fordel for kickback avtalen som ligger til grunn. Forbrukerne får feil informasjon. Mange ulykker forårsaket av vannplaning kunne vært redusert. Bilbransjen har en ryddejobb foran seg. Her på nettsiden opplyser vi om det vi kan måle oss frem til, og vi treffer ganske bra med denne informasjonen.

NEREUS blir forøvrig etter hvert erstattet av FRIGUS EV, Roadmarch, Royal Black og Farroad. FRIGUS EV er utviklet for elbiler hvor vi har optimalisert egenskapene som er viktig for både rekkevidde og sikkerhet, men likevel har dekket is og snø egenskaper som holder tritt med ''testvinnere''. Roadmarch Snowrover ''banker'' for eks. årets ''testvinner'' i snøbakketest med Tesla S, 3 og X. Likevel mener vi at FRIGUS EV ICE 3 er det optimale vinterdekk fordi det er såpass suverent på våt og tørr asfalt, ekstremt støysvakt, og veldig nøyaktig (krever lite balanseringsvekter) i tillegg til å være veldig støysvakt. Artikkelforfatter kommer til å bruke dekket hele året på ny model S (Raven). 

NAF MÅ PLASSERE MANGE AV VÅRE NYE ANBEFALINGER PÅ SISTEPLASS I NESTE VINTERDEKKTEST

Siden vi nå kommer med flere nye anbefalte vinterdekk som er betydelig bedre enn Nereus, vil dette være utfordrende for NAF. Det blir mange nye ''kinadekk'', ''billigdekk'' som skal plasseres på sisteplassene. FRIGUS EV dekket får nok på pukkelen i neste års NAF test, men vi vil gjerne utfordre hele ''dekktesten'' i sin helhet, sammen med kundene våre som har tid. Vi vil gjerne låne ut hjulsett til Tesla 3 eiere, som skal sammenligne våre anbefalte dekk med ''testvinnere'' fra reklametesten til NAF, så vi på denne måten får en dokumentasjon på at NAF testen umulig kan være noe annet enn smart reklame.

''TESTVINNERE'' FINNES IKKE, ENKELT FORKLART FORDI ALLE DEKKTESTENE I EUROPA FORTSATT KUN ER SKJULT MARKEDSFØRING

En drøy påstand kan man tro, men det er ganske logisk og lettfattelig. Innenfor EU, herunder også Norge, har man ikke rett til å heve kjøpet om man handler et produkt på feil grunnlag, så lenge det er tredjepart som avholder en ''forbrukertest'', og man refererer til denne. Man kan søke økonomisk erstatning, men da må man bevise et økonomisk tap. De siste ti-årene har man brukt NAF-testen som en retningsgivende informasjon om hva som er de beste vinterdekkene. Man har i alle år forstått det slik at denne vinterdekktesten er avholdt i seriøse og ordnende former, hvor det ikke er tvil om at resultatene er riktige, til tross for at informasjonen er begrenset om hvordan testen er avholdt, kriterier for å være med i testen, hvem som innestår for testresultatene, hvem kjører testene og ikke minst overvåke testen for mulig juks. Vi finner ingen lignende vinterdekktester i USA, et land som har et godt lovverk mot smart reklame. Juksemakere blir straffet hardt i USA (dieseljukset til VAG er siste eksempel).

''DEKKTESTER'' ER PROFESJONELT GJENNOMFØRT - DET SER EKTE UT.

Det hele ser ganske profft ut med sladding rundt på en isbane mellom kjegler og masse ulike kategorier som det gis poeng for. Alt godt sammensatt for at man skal tro dette er en riktig vinterdekktest. Artikkelforfatter tviler ikke på at vinterdekkene er testkjørt, men artikkelforfatter mener at det ikke finnes tilfrestillende testdata som oppfyller normale kriterier for den poenggivningen som publiseres i media. Det er også viktig å nevne at de fleste bilførere i Norge kjører i hovedsak på tørr og våt asfalt med tidvis vann og slaps (mer enn 99% av utkjørt vinterdekkdistanse), hvor drenering mot vann og slaps er det viktigste sikkerhetsaspektet gjennom vinteren. Karakterene for våt asfalt og støy som oppgis på en del av dekkene stemmer dårlig med EU-verdiene, og det vi selv måler på el-bil.  

''TESTVINNERENE'' ER LIKEVEL ET GODT VINTERDEKK PÅ KALDT VINTERUNDERLAG, MEN OFTE UEGNET PÅ SLAPSEFØRE MED VANN I VEIBANEN

Den mest kjente dekktesten NAF/MOTORS ''store vinterdekktest''  utroper hvert år samme testvinner fra sin nære samarbeidspartner Continental og Continental eide Dekkmann. Vi vil undstreke at vi mener ''testvinneren''er et brukbart vinterdekk på rent vinterføre som is og hardpakket snø, men det finnes ingen god dokumentasjon på at dekket presterer bedre enn sine konkurrenter. Artikkelforfatter kan garantere at dekktesten hadde blitt godt dokumentret som direkte juks om denne hadde fått overvåket testen i samarbeid med et ingeniør team.

Derimot er det godt dokumentert her på nettsiden, og tildels av EU-merkingen at dekket presterer mindre bra på våt asfalt og har lite drenerende dekkmønster. Dvs. at ca. 99% av tiden på veien har man dårlig veigrep og sikkerhet mot vannplaning målt mot de beste dekkene. Testvinner og lignende dekk uten gjennomgående drenering er direkte trafikkfarlig under normale motorveihastigheter med vann i veibanen. Topp 5 i ''dekktesten'' til NAF, både piggfritt og pigg er etter vår erfaring lite egnet til bruk på slapseføre og våt asfalt. Manglende drenering medfører både tidlig vannplaning, dårlig bremselengde og høy rullemotstand. De fleste i Norge kjører mye på slikt føre, og blir ikke advart mot risikoen for å miste kontroll over bilen.

Hadde vi gjennomført en dekktest hvor man vektlegger relevante egenskaper som nevnt ovenfor hadde topp 5 i dekktesten, herunder ''testvinneren'' ikke kommet til ''finalen'' siden man må ha et minimumskrav når det gjelder vannplaning og våt grep. Nederst i denne artikkelen finner du dokumentasjon på hvorfor vi har samme testvinner år etter år. Hverken økokrim eller Forbrukerrådet reagerer? Er det slike tilstander vi ønsker i Norge?

Har du lest denne? Klikk på bildet under for å komme til artikkelen.

MYE TRYGGERE MED GOD DRENERING OG GODT VÅTGREP. LITE STØY OG RULLEMOTSTAND PÅ ''KJØPET'' MED NEREUS OG FRIGUS

Nedenfor ser man et av våre mest anbefalte vinterdekk Nereus (våt grep C i større dimensjoner) som er udiskutabelt betydelig bedre enn sine konkurrenter, i tillegg til bedre levetid, MYE lavere støy (se støytester på youtube ved å søke på Megahjul) og mye mindre rullemotstand når det er vann og slaps i veibanen. Nereus 805+ modellen har myk gummi som de andre nordiske dekkene, men flere lameller som gir bedre grep på is. Retningsbestemt rullemønsteret gir bedre våt grep i langsgående retning og utmerker seg med gode bremselengder.

Nereus erstattes etter hvert med FRIGUS EV ICE 3 og Roadmarch Snowrover. FRIGUS EV dekket er spesialutviklet for elbiler med kraftig dreiemoment, som Tesla S, X 3, Y, Polestar 2, Taycan, Audi e-tron m.fl. hvor det er krav til forsterkninger for å unngå deformeringer under kraftige akselerasjoner. Roadmarch Snowrover er et alternativ med ytterligere mykere gummilblanding for å kunne erstatte piggdekk, samt også øke grepet for små biler med 2-hjulsdrift. Det er viktig å vite at rullemotstanden på dekk øker med mykere gummi, men noe kan kompenseres med å fylle mer luft i dekkene. Nesten alle kjører med for lite luft i vinterdekkene, fordi man fyller luft når dekkene er varme (ca. 35 grader), men både bilprodusentene og veimyndighetene opplyser om at lufttrykket som oppgis for bilen (se i dørstolpen) gjelder for helt kalde dekk. Er dekkene dine skikkelig varme kan du legge til 20% i forhold til det som oppgis for bilen.

VINTERDEKK SOM SKYVER EN BØLGE AV VANN FORAN SEG ER VELDIG ENERGIKREVENDE

Det er vanskelig å måle hvor mye ekstra energi som kreves å skyve en vannbølge foran dekket, men en liten indikasjon får man når en tenker seg hvor mye energi som kreves for å løfte en elbil på 2 – 2,5 tonn opp fra underlaget når vannplaning inntreffer. De fleste bilister har opplevd vannplaning og om vinteren, fordi det er oftere mye vann i veien i vinterhalvåret. Vinterdekk med god gjennomgående drenering slipper vann gjennom dekkbanen slik at vannbølgen foran dekket helt eller delvis blir bort, avhengig av vannmengde og slitasje på dekket. Derfor er energiforbruket på det optimaliserte elbildekket Frigus EV Ice 3 lavere enn tradisjonelle vinterdekk, og sikkerheten mot vannplaning er betydelig bedre. Du kan lese mer om det optimaliserte elbildekket på frigusev.com eller klikke på bildet under. Alle dekk vist på bildet nedenfor er gode vinterdekk, men Frigus EV Ice 3 skiller seg ut med optimaliserte egenskaper for elbil.

 tips-til-valg-av-vinterdekk

GODT BINDEMIDDEL I GUMMIEN GIR LENGRE LEVETID, FRIGUS EV ICE 3 KAN BENYTTES SOM HELÅRSDEKK I NORDEN

Vi anbefaler vinterdekk med god slikestyrke, godt våt grep og god drenering. God slitestyrke og drenering gjør at dekkene også fungerer godt tidlig på høsten og langt ut i vårsesongen, men likevel det tryggeste dekket når du kjører i høye hastigheter på Ring 3 eller E6 på vei til fjellet. Hastigheter over 80 km/timer på litt tyngre biler krever godt våt grep og det er også viktig med god drenering for å motvirke vannplaning. Ved filskifte hvor det er slaps i veibanen vil det være kritisk om ikke dekkene har gode og brede langsgående riller og/eller et relativt åpent dekkmønster som tar unna vann og slaps. Det er alltid litt friksjon i veibanen og da vil alltid vinterdekk med bedre våt grep og god friksjonsevne øke sikkerheten. Jo mer trykk mot underlaget (bilens tyngde) jo mer friksjon får man med bedre våt grep.

Mange av de mest markedsførte vinterdekkene er svake på de viktige vinteregenskapene for våt veibane som oppsummeres i denne artikkelen. Dette øker risikoen for alvorlige ulykker forårsaket av vannplaning eller fordi man mister kontrollen over bilen når man krysser en rand av slaps ved filskifte.

VINTERDEKK FOR SUV MÅ HA GODT VÅT GREP OG DRENERING. TUNGE BILER MÅ HA TOPP VEIGREP FOR Å OPPRETTHOLDE SIKKERHETEN

For at du skal ha kontroll på bilen i hastigheter over 80 km/t bør dreneringen være optimal. Detter er også viktig for rullemotstanden på våt grep og veldig viktig for hard nedbremsing. Vinterdekk uten gjennomgående drenering passer til snø og is hvor det ikke er vann og slaps i veien. FRIGUS EV ICE 3 erstatter NEREUS 806 fordi dekket er forsterket ytterligere, avgir mye lavere dekkstøy, og gir helt topp egenskaper på både snø og is med sin nordiske gummi og ekstremt mange multilameller, men viktigst er våt og tørr asfalt som du kjører på minst 99% av tiden som dekkene sitter på bilen.

frigus-ev-ice-3-er-vinterdekket-for-elbil-som-fungerer-best-mot-vannplaning

PIGGDEKK BØR IKKE BENYTTES PÅ ASFALTUNDERLAG

Det er viktig at man er inneforstått med at piggdekk ikke er beregnet til bruk på asfalt. Asfalten sliter ned piggspissene på skrått, slik at bremseeffekten forsvinner ganske fort, men ikke lyden fra piggene. Man tror at piggdekkene fortsatt bremser på grunn av piggene, men det er faktisk gummien som bremser bilen. Som med piggfrie dekk er det like viktig med god drenering på våt asfalt. Om vinteren er asfalten hardere og piggene fungerer mer som ''meier'' enn som pigger som bremser. Piggene fungerer kun på is når istykkelsen er like tykk som piggspissen er lang. På asfalt i kuldgrader med isfilm er piggene tilnærmet ubrukelige.

Det er viktig å forstå at vinterdekk med pigger også må ha godt drenering for vann og slaps. Dette uteglemmes fullstendig i media fordi de som lager reklamedekktestene ensidig fokuserer isbanekjøring mens i den virkelige verden kjøres det mest på våt og tørr asfalt. Et piggdekk vannplaner like lett som piggfrie vinterdekk om det ikke har gode dreneringskanaler. Piggene i dekket opptar maksimalt 3% av bilens tyngde, så det er lett å forstå at det er myk gummi og lameller som stopper bilen på vinterunderlag. 

Det finnes piggdekk med myk gummi, men piggene rives veldig lett ut av dekket når man kjører på asfalt.Mange produsenter har derfor valgt å lage piggdekkene med hard gummi for at piggene skal sitte bedre. Piggene rives likevel ut når man kjører på asfalt, men i mindre grad. Det som er mer alvorlig er at piggdekk med hard gummi har tilsvarende hard gummi som de fleste sommerdekk, og dette fremkommer i våre gummi målinger her på nettsiden. Man gremmes over egenskapene på slike piggdekk, som oftest helt uten drenering, når piggene er helt eller delvis ødelagt etter kjøring på asfalt. Mange i trafikken kjører med slike dekk, og det forklarer også en rekke unødige trafikkulykker.

Her på nettsiden anbefaler vi de beste piggfrie vinterdekkene fremfor piggdekk, ut i fra testkjøring på vei og alle de målingene vi gjør gjennom året.

 

DEKKPRODUSENTENE VIL GJERNE SELGE SÅ DYRE OG MANGE DEKK SOM MULIG

Helt normale kriterier for dekkprodusentene, men det er er hverken bra for bransjen og definitivt ikke bra for de som ferdes på norske veier at sikkerheten reduseres med feil rådgivning. Det er et stort ansvar å publisere rådgivning om sikkerhetsprodukter som dekk faktisk er. NAF viser på denne måten sine medlemmer eller bileiere forøvrig, liten respekt når man setter egen økonomi i form av kick-back avtaler på salg av ''testvinnere'' fremfor sikkerheten på norske veier. 

Dekkprodusentenes lønnsomhet øker kraftig når kundene handler dekk med kortere levetid, og betaler en høy pris i troen om at dekkene som hevder seg i ''vinterdekktester'' er den beste løsningen for ens bil under normale vinterforhold. Resultatet i form av unødvendig mange ulykker p.g.a. dårlig bremselengde og veigrep på våt asfalt er noe vi alle bør tenke på. Supermyk ''nordisk'' vintergummi kan fungere godt på lette biler som i hovedsak kjører på is og snø, men på tyngre biler under normale varierte vinterforhold som i hovesak er på asfalt, med tidvis vann og slaps, blir disse myke vinterdekkene direkte farlig i trafikken. Både NAF og Continental Dekk Norge advarer mot slike dekk i sommersesongen, og vi vet jo at vi ofte har tilnærmet samme temperaturer og kjøreforhold både sommer og vinter.

Dekkene vi anbefaler her på nettsiden er ikke dårligere på ren isbane enn det som fremstilles som testvinnere. De fleste i Norge kjører i hovedsak på våt og tørr asfalt og ofte med vann og slaps i veibanen som krever godt våt grep og god drenering. Derfor anbefaler vi dekk som øker sikkerheten betraktelig på norske veier, og i mange tilfeller øker vi også sikkerheten på rene vinterforhold ved å opprettholde langsgående mønsterdybde lengre over samme utkjørte distanse.

RIKTIG EGENSKAPER SOM PASSER TIL BILEN OG FORHOLD ER VIKTIG

Det er en tung og omstendig oppgave å forklare at ''vinterdekktester'' ikke er representativ for normale kjøreforhold. Samtlige vinterdekktester som er publisert de siste 10 årene er ikke reelle dekktester som oppfyller normale testkriterier. Dekktestene er avholdt uten innsyn og rangering foregår med mange subjektive vurderinger. Det er viktig at man forstår at disse dekktesten er smart reklame i et samarbeid mellom den som publiserer testene og produsentene. I mange land utenfor Europa blir slik reklame behandlet som juks og forbrukerne har rett til å heve kjøpet vel og merke når jukset er avdekket. VW måtte i USA ta tilbake over 288.000 biler p.g.a. dieseljukset. De som har blitt forledet til å tro at ''testvinnere'' er bedre dekk en andre dekk burde fått pengene tilbake fra de som publiserer ''vinterdekktest'' villedningen. Disse dekkene har til nå hatt dårligste våt grepet og dreneringen som finnes blant vinterdekk, og man har blitt utsatt for høy risiko. Det er sannsynlig at mange bilulykker om vinteren kunne vært unngått hvis ''dekktest''markedsføringen hadde blitt forbudt.

Stor takk til deg som har orket å lese denne lange artikkelen!

takk

Klikk på bildet under for å lese om hvordan kickback avtalene fungerer sammen med dekktester

Vinterdekktesten til NAF finansieres av kickback avtaler

 

 

Spørsmål eller kommentarer til denne artikkelen kan gjerne sendes til ta (at) safeinnovations.com 

Produktliste