VOLVO XC40 OG C40 ELECTRIC TIPS FOR VINTERHJUL OG FELGER

Posted by:tire specialist1

VINTER-REKKEVIDDEN PÅ VOLVO XC40 OG C40 ELECTRIC KAN FORBEDRES SIGNIFIKANT MED SUPERLETTE ZAX FELGER OG VINTERDEKK SOM REDUSERER VANNBØLGEN FORAN DEKKET

Volvo XC40 Fossil og Hybrid leveres med 17 og 18 toms vinterhjul med samme bredde foran og bak. Samme fysiske mål som Recharge. WLTP-rekkevidden for Recharge er sannsynligvis med lette 18-tommere.

I tabellen under ser man at for å få plass til de brede bakhjulene på XC40 Electric, så må disse ha mye høyere innpress for at dekkene ikke skal gå utenfor skjermene. Bakhjulene bredder innover, noe som er helt meningsløst. Vi har påpekt dette overfor mange kunder, som har konfrontert dette med sin forhandler, uten å ha fått en foruftig svar. Mange ender opp med hjulsettet fra forhandler, inkludert dekk som skyver vann, med 15-16 mils rekkevidde på våt vinter-motorvei.

Les også artikkelen

FELGER TIL ELBIL - DETTE MÅ DU VITE

felger-til-elbil-dette-må-du-vite-volvo-xc40-c40

Vinterhjul i 18'' med 235/55R18 (eller 225/60R18)  har samme rulleomkrets som 19 toms hjulene som forhandler leverer, oppfyller kravene i lovdata, som alle EU-kontroll instanser retter seg etter. Utgangspunket skal hjulene være like foran og bak, og avvikene hjulkonfigurasjon er typegodkjent med forskjellige hjul. En slik typegodkjenning er ikke begrensende for normalt hjuloppsett med like hjul foran og bak. Lovdata paragraf 13-1 punkt 2.7 og 3.5 og 3.6. STRO-normen bekrefter at de anbefalte 18-toms hjulene innfrir egenskapene som bilen leveres med originalt, og derfor lovlig i Norge (også EU forøvrig). Det hender at noen leser lovdata feil ved å forholde seg til paragraf 13-1 punkt 6.0 som omfatter dekk og felg produsert tidligere enn 1. januar 2010, med bl.a. krav til maks endring i innpress på pluss/minus 7,5mm.

Anbefalingene her på nettsiden er betydelig lettere enn originalhjulene og gir betydelig lavere energiforbruk og økt rekkevidde, samt mindre slitasje på bilens hjulstilling. Bilforhandler har ingen saklig grunn til å argumentere mot, og det er på ingen måte lovlig å redusere garantien på bilen ved bruk av tredjeparts produkter. 

DEN EUROPEISKE REKKEVIDDENORMEN HAR EN SNITTHASTIGHET PÅ 46,7 KM/T OG GIR FEIL INNTRYKK AV REKKEVIDDE, LES MER

Googler du (på engelsk) vekt på hjul versus hestekrefter får du mange treff på artikler som beskriver hvor viktig hjulvekten / rotasjonsvekten er for energiforbruket på bil/elbil.

Bedre rekkevidde med lette hjul

For at minst mulig rekkevidde skal forsvinne med vinterhjulene, så anbefaler vi lettest mulig og samme hjulbredde foran og bak, men likevel følger mange forhandlerens råd/krav om å velge ''originalt'' oppsett med ekstra brede hjul bak.

Hvis man følger forhandlers krav til bredere hjul bak, så mener vi at man har krav til prisavslag på bilen hvis det medfører stort avvik mellom hva forhandler oppgir rekkevidden til, mot hva som faktisk bilen klarer på normal tørr asfalt i plussgrader. Volvo i Europa oppgir rekkevidden til 418 km, men i USA oppgir de den til 335 km. På E6 i 110 km/t fra Oslo til Hafjell kan du forvente med Volvos vinterhjuloppsett ca. 200 km hvis det er mye vann i veibanen og nullgrader. De ekstra brede og tunge bakhjulene krever høyt energiforbruk, og spesielt mye hvis det er vann i veibanen kombinert med et vinterdekk som ikke drenerer vann.

Men får du prisavslag på bilen?  Vi anbefaler heller en god dialog med forhandler, og Volvo forhandleren kan fint inkludere våre anbefalte vinterhjulpakker til bilen din, siden vi kan levere våre anbefallte vinterhjulpakker til alle Volvo forhandlere i hele Norden. Nedenfor et skjema over hjulkonfigurasjonene på Volvo XC40. Alle XC40 har fysisk de samme målene. For Electric og hybrid utgaven har Volvo valgt et hjuloppsett med forskjellige hjul foran og bak, og det samme for C40.

Volvo-xc40-hjulkonfigurasjon

VOLVO XC40 ELECTRIC HAR MOTSTRIDENE VOGNKORT-INFORMASJON OM KRAV TIL BÆREEVNE FOR DEKK OG FELG

Krav til bæreevne i forhold til maksimalt akselttrykk 1540 kg er 725kg pr. hjul. I noen vognkort står det lasteindeks på 100 eller 104 på dekket bak, men korrekt er lasteindeks 97. I lovdata og på vegvesen.no står det klart og tydelig at dekk/felg skal ha bæreevne/lasteindeks som minimum oppfyller maksimalt akseltrykk. Likevel surrer både bil- og dekkforhandlere med dette, til tross for at dette inngår i grunnopplæringen i bransjen. Konfiguratoren her på nettsiden tar hensyn til reglene ( I Norge og hele EU)  for bæreevne i forhold til akseltrykk på alle biler.

felger-fälgar-volvo-xc-40-c40

TESLA MODEL Y HAR 32 KM MER WLTP REKKEVIDDE MED KUN 4 KG GEVINST PÅ HJULENE (20" OE til 19" OE). FRA 19" OE TIL 18" ZAX BETYDELIG MER. VOLVO XC40 OG C40 HAR BETYDELIG STØRRE GEVINSTER PÅ REKKEVIDDE VED Å VELGE ANBEFALTE 18" ZAX 

BILMODELL  VEKT*(EKS.FØRER) TOTALVEKT  NYTTLAST INKL. FØRER GEVINST → ZAX ELBILFELGER
vekt* er typegodkjenningsvekt

Din bil kan veie mer pga felg & utstyr
Dette veier bilen

uten ekstrautstyr
Maks tillatt

vekt inkl. alt
Omfatter fører +

passasjerer + bagasje
redusert hjulvekt vinterhjul

Se forslag! Klikk på tallet
Volvo XC40 2113 2650 537  22 kg gevinst →OE 19" til 18" ZAX
Volvo C40 2187 2620 433  22 kg gevinst →OE 19" til 18" ZAX

TUNGE OG BREDE HJUL SLUKER STRØM, MEN DET GJØR OGSÅ DEKK UTEN GJENNOMGÅENDE DRENERING PÅ VÅT VEIBANE

Tek.no har laget en liten artikkel på XC40 Electric i denne linken, men har trolig ikke vært klar over vekten på de tunge vinterhjulene samt manglende drenering i vinterdekkene. Når vinterdekkene skyver en vannbølge foran seg (blant annet vinterdekkene fra Nokian og Continental) kreves det mer energi enn dekk som slipper vannet igjennom. Nedenfor ser du hvordan et anbefalt vinterdekk, FRIGUS EV ICE 3,  som forøvrig er et nytt spesialutviklet elbildekk, slipper gjennom vann i høy hastighet (over 80 km/t) og motvirker vannplaning og vannbølge foran dekket. De øvrige vinterdekkene som vises burde ikke vært tillatt å bruke på norske veier i over 80 km/t når veibanen er våt. Dyktige bilførere med forståelse for hvordan dekk fungerer på bil, velger dekk med de riktige egenskapene, og dekk som fungerer godt også i høyere hastigheter. Er man litt ''mann med hatt'' så kan man kjøre på hva som helst, og man er fornøyd uansett bare dekket er av ''kjent merke'' og selger kaller dekket for ''premium''. Vår jobb er å informere kundene våre om hvordan dekk fungerer på bil, og hva som er viktig for elbilene. Systematisk måling av dekk siden 2013 på Tesla S og senere X og 3, har gitt oss en del kunnskaper om hvordan et godt elbildekk faktisk skal fungere.

vinterdekk-til-volvo-xc40-electric-støysvake

 

VINTERHJUL TIL VOLVO XC40 ELECTRIC MED SUPERLETTE FELGER I 18'' MED VINTERDEKK SOM DRENERER GODT

På bildet under ser du lettvektsfelgen ZAX EV531 i Satin Black (finnes også i Gloss Gunmetal) med anbefalte vinterdekk som har god drenering mot vannplaning. Felgene har ET49 (innpress) og er godkjent til både frem- og bakaksel, og anbefalte vinterdekk med 5 års garanti på at gummiblandingen holder seg like myk. 

volvo-xc40-vinterhjul-vinterdekk

ZAX EV531 LIGHT WEIGHT FELGENE LEVERES I SATIN BLACK, GLOSS GUNMETAL OG TITANIUM SILVER

ZAX EV531 er en spesialiert elbilfelg som er konstruert for å veie minst mulig og samtidig har god lufting for bremsene og som skal være lett å holde ren utenfra, uten at man tar av hjulene. Om vinteren kan det akkumulere seg mye skitt på innsiden av felgene, og EV531 er også utviklet for å kunne rengjøre utenfra. ZAX EV531 har ekstra sterk lakk for helårsbruk. ZAX EV531 er testet for å oppfylle JWL, VIA og SAE J2530 standarder for the global markedet.

 

Produktliste