TESLA MODEL 3 VINTERHJUL, FELG OG VINTERDEKK TIPS

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL 3 OG 3 PERFORMANCE KAN OPPGRADERES MED VINTERHJUL SOM HAR LAVERE VEKT OG BEDRE EGENSKAPER 

235/45R18 dekk på 18x8.5 brede felger er ikke optimalt i forhold til STRO-normens anbefaling 18x8'' , som lovdata i Norge viser til. Som flere andre bilprodusenter leverer Tesla felger som kan være ugunstig brede for dekkdimensjon, men det ser fint ut. Ufordringen er å unngå kantkjøring av felger som er bredere enn dekkene. Bredere felger er som regel også tyngre. Vi skal i denne artikkelen forklare litt hva som kan gjøres for å forbedre bilens egenskaper og rekkevidde, med blant annet felger fra ZAX Wheels, Europas ledende på superlette felger til elbil.

ELMOTORENE PÅ TESLA MODEL Y OG MODEL 3 SKILLER SEG BETYDELIGE FRA KONKURRENTENE

WLTP-normen for rekkevidde har en snitthastighet på under 47 km/t og avslører ikke de tradisjonelle elmotorenes svakheter med fallende virkningsgrad ved økende turtall. WLTP-normen viser heller ikke konsekvensen av tunge hjul, som også krever økende energi med økende hastighet. Man ser aldri noen sykler med fatbikes i Tour de France, og man ser ikke mye elbiler med tradisjonelle elmotorer og/eller tunge hjul i venstrefilen på motorvei. Elmotorene i model 3 og Y har en bedre virkningsgrad i hastigheter over 80 km/t enn hva de øvrige bilmerkene har i sine biler, og hvis du i tillegg monterer hjul som krever mye mindre energi, så har en meget effektiv og sporty elbil. Både Model 3 og Y utmerker seg også med lav luftmotstandskoeffisient, noe som er viktig for å kunne utnytte elmotorens gode virkningsgrad i høyere hastigheter. Her er linken til den aktuelle elmotoren i Tesla Model 3, som også sitter i Model Y.

I NORGE GJELDER KRAV TIL VINTERDEKK PÅ VINTERUNDERLAG. DU KAN KJØRE HELE ÅRET PÅ SOMMERDEKK SÅ LENGE DET ER SNØ OG ISFRITT PÅ VEIEN

Se linken til regelverket som gjelder for EU og Norge Winter tires in Europe (europe-consommateurs.eu)

ENERGIFORBRUK OG REKKEVIDDE PÅ DIN TESLA MODEL 3 PÅVIRKES AV VEKTEN PÅ HJULET, OG DEKKETS EVNE TIL Å UNNGÅ VANNBØLGE FORAN DEKKET

Det er alment kjent innenfor motorsport og yrkesbilmiljøet at lettere hjul krever mindre energi for å oppnå samme kjørelengde og hastighet. Googler man (klikk gjerne på bildet under) om emnet får man et stort antall treff om artikler som omhandler hvor viktig det er med lavere vekt på hjulene for å redusere energibehovet og/eller få bilen til å bli mer sportslig. Kort forklart kan man si at jo mer man reduserer vekten på hjulet lengst ut i radius, jo mindre masserotasjonsenergi kreves. Lettere dekk gir mest besparelser, men felgringen ligger nesten like langt ute, og felger som er utviklet etter ROTARY FORGED metoden har sin største vektbesparelse i selve felgringen. ROTARY FORGED er fortsatt en støpt felg i normal aluminium, men selve felgringen er tilvirket i en rotasjonsprosess, under lavere temperaturer. Hvis en Rotary Forged felg veier det samme som en støpt felg, vil førstnevnte kreve mindre energi siden vekten lengst ut i radius er lettere på denne. For Tesla Model Y vil en Rotary Forged felg gi betydelig økt rekkevidde og bedre akselerasjon, proposjonalt med vektreduksjonen på hjulet.

VANN OG SLAPS I VEIBANEN KREVER GJENNOMGÅENDE DRENERING BÅDE FOR ENERGIFORBRUKET OG FOR SIKKERHET MOT VANNPLANING

Frigus EV Ice 3 er et spesialtilpasset elbildekk som har optimale egenskapet for å slippe igjennom vann, men er også det mest støysvake vinterdekket som finnes til elbil. Dekket er avstivet for elbil slik at man også kan fylle 10% mer luft enn det som er oppgitt for bilen (informasjon om lufttrykk står i dørkarmen). Mange lar ser lure at EU merkingen for rullemotstand som måles mot en trommel, på et dekk som kan være svært forskjellig fra det som faktisk tilbys i markedet. På normal vei er det tilnærmet umulig å måle noen forskjeller, men hvis man fyller 10% mer luft blir gevinsten veldig godt målbar. Frigus EV ICE 3 er utviklet for et høyere lufttrykk og du får betydelige lavere rullemotstand i den virkelige verden. De dyktigste bilførerne vil nok sett mest pris på kjøreegenskapene på asfalt til FRIGUS EV ICE 3. Siden dekket er avstivet mye, men fortsatt har myk nordisk gummi, så får man litt i ''pose og sekk''. Dekket oppfører seg mer som et sommerdekk når det gjelder stabilitet på barmark, og man slipper vinglingen i veibanen som man opplever med de andre vinterdekkene som vi sammenligner mot. Nedenfor et bilde som viser de største forskjellene i selve dekkmønsteret, som også er designbeskyttet globalt.

SKYVE VANN FORAN DEKKET PÅ VÅT VEI KREVER MYE EKSTRA ENERGI. FRIGUS EV ICE 3 ANBEFALES SOM DET FØRSTE OPTIMALISERTE VINTERDEKKET FOR ELBIL

Når vannbølgen klarer å løfte bilen opp fra veibanen slik at vannplaning inntreffer, så er det lett å forstå hvor mye energi som kreves til å skyve vannbølgen foran dekket på våt asfalt. Les mer om dekket ved å klikke på bildet. 

dekk-til-elbil-vinterdekk-optimalisert-frigus-ev-ice-3

ZAX WHEELS - LEDENDE I EUROPA PÅ LETTVEKTSFELGER TIL ELBIL 

Nedenfor vises informasjon om ZAX felgene sammenlignet med originalfelgene som Tesla Model 3 leveres med. ZAX felgene er ikke bare betydelige lettere, men vekten på selve felgringen er redusert slik at felgene krever langt mindre masserotasjonsenergi enn støpte originalfelger. ZAX felgene er mulig å rengjøre utenfra, og om vinteren er det ikke unormalt på fjerne 1-2 kg med sand og skitt som akkumulerer seg på innsiden av felgene om vinteren. Man slipper å montere av hjulene for renhold. Noen hundre gram med skitt skaper risting i bilen.

DU KAN SE DIREKTE SAMMENLIGNINGER MED FELGENE SOM LEVERES ORIGINALT MED BILEN VED Å KLIKKE PÅ FELGENE UNDER

Du kommer da til den internasjonale artikkelen for Tesla Model 3 og Tesla Model 3 Performance

Felger-til-tesla-model-3-performance-bedre-rekkevidde

Produktliste