TESLA MODEL 3 SOMMERDEKK OG SOMMERHJUL ANBEFALINGER

Posted by:tire specialist1

TESLA MODEL 3 HAR FORSKJELLIG KRAV TIL DEKKETS BÆREEVNE FORAN OG BAK 

Skal du har 20 tommere til Tesla Model 3 må det bli med forskjellige bredde foran og bak, såkalt ''staggered'' oppsett. Dekkdimensjonen som passer foran er 235/35R20 som kommer med kun 92 i lasteindeks, som er 630 kg. Kravet til bæreevne for dekkene på bakaksel vil sannsynligvis ligge på mellom 96 (710kg) og 98 (750kg). Tesla 3 vil trolig komme med forskjellige vognkort på samme bilmodell i Norge, alt ettersom den blir førstegangsregistrert med 18, 19 eller 20 toms hjul. I nord-Amerika tilbyr Tesla Motors vinterhjul i 19 tommere med 235/40R19 Pirelli vinterdekk med hard gummi. Disse har 96 i bæreevne (710kg) og det er sannsynlig at dette blir godkjent på de fleste Model 3 i Norge også.

Tesla 3 Performance som registreres med 20-tommere med 235/35R20 både foran og bak, kan få vognkort med kun krav til lasteindeks på 92 (630kg), og på disse bilen vil man kunne bruke samme dimensjon foran og bak. Det som likevel er viktig å merke seg er at med full last i bilen kan dekket gå varmt hvis man ikke fyller i ekstra med luft. Når man kjører dekket på maks belastning over lang tid kan varmgang i dekkket redusere levetiden og dekket kan også blir skadet. Det er alltid en ekstra sikkerhet å ha nok bæreevne på dekkene bak, slik at man har litt margin når man laster opp bilen mye vekt.

Se dagens tilbud på 20 tommere i ''staggered'' med markedets mest støysvake og slitesterke comfort dekk. Klikk på bildet for å se dagens tilbud.

Sommerhjul til Tesla Model 3 i 20 tommere med beste dekk som er testet til bilen

WINRUN SOMMERDEKK ER VÅR BESTE ANBFALING TIL TESLA MODELLENE

Forskjell i dekkstøy på grov asfalt avgjøres av stivheten i dekkstammen og hvor hard gummien er, når dekkene har likt mønster. Dette måler vi enkelt med støymåler innvendig i bilen. EUs miljømåling måles ved at man passerer en støymåler kjørt på et laboratorieunderlag i glattpolert betongasfalt. De stive europeiske dekkene blir da ''støysvake'', mens de i virkeligheten avgir mye dekkstøy på nordisk asfalt. Se eksempel under på de målinger vi har gjort på Tesla X, mellom Michelin med skuminnlegg (som vi advarer mot i denne artikkelen) og Winrun R330 med nesten dobbel levetid.

Winrun er vårt beste sommerdekk til Tesla

NEDENFOR SER DU STØYTESTEN MED LØPENDE STØYVERDIER PÅ WINRUN OG MICHELIN DEKKET

Det er enkelt å gjøre slike støymålinger med mobilen ved å laste ned appen ''soundmeeter'' og gjøre egne målinger. Det er like enkelt å sammenligne våt grepet mellom dekk, ved å bremse på grov våt asfalt som vi daglig kjører på, for egne sammenligninger. Da ser man at sommerdekk med mykere gummi bremser korteren enn dekk med hardere gummi. Dekk som har EUs våt grep C kan bremse betydelig kortere enn stive Europeiske sportsdekk med EUs våt grep A. Vi erfarer at Winrun dekkene bremser svært godt i forhold til Michelin sommerdekkene som Tesla S og X blir levert med, og etter hvert som dekkene blir kjørt 10-15.000 km måler vi at Winrun dekkene er betydelig bedre på våt asfalt. Nesten dobbelt kjørelenge til nesten halv pris er nesten for godt til å være sant. Vi oppfordrer til å prøve, og du har byttegaranti, så nedsiden er null, men oppsiden derimot veldig hyggelig.Hardheten i gummien har vi målt og lavere verdier gir mykere gummi.

 

 

Produktliste