JAGUAR I-PACE TIPS TIL VINTERHJUL VINTERDEKK OG FELGER

Posted by:tire specialist1

JAGUAR I-PACE OPPNÅR LENGST REKKEVIDDE OM VINTEREN MED VINTERDEKK SOM HAR DRENERENDE RULLEMØNSTER

Forskjellen i rullemotstand mellom vinterdekk er svært liten på tørr asfalt (EU-merkingens lab.asfalt). Derimot endrer dette seg når det blir vann i veien, og vinterdekk med topp drenering mot vannplaning kan gi deg  opp til 12-15% lengre rekkevidde enn dekk uten. Se eksempel under. Erfaringene vi har gjort på Tesla X kan videreføres til Jaguar I-Pace og noen dekkdimensjoner er like på begge biltypene. Høyere dekkprofil gier på generelt grunnlag mindre rullemotstand, så for deg som vil makse rekkevidden på vått vinterføre anbefaler vi 19 tommere med mest mulig gjennomgående drenering.

HVA ER NORMALT ENERGIFORBRUK PÅ JAGUAR I-PACE OM VINTEREN?

Innledningsvis kan du lese denne artikkelen fra tek.no , denne fra din side, og denne fra side 3, som viser litt om rekkevidde i kuldegrader. Når det gjelder rekkevidde om vinteren spiller mange faktorer inn, og noen enkle tiltak kan gjøres for å maksimere rekkevidden. Smalere dekk gir på generelt grunnlag mindre rullemotstand. Rullemønster med drenering gir på generelt grunnlag lavere rullemotstand. Når det er mye vann i veibanen gir både smalere dekk og gjennomgående drenering store gevinster. Hvis du stoler på EU-verdien for rullemotstand, som er gjort på en slett trommel, så må vi skuffe deg. Her kan man bare levere inn et dekk med hard stamme og/eller hardere gummi så får man de beste verdier. Måle rullemotstand på en slett trommel blir uansett veldig usikkert og resultatet kan også (erfaringsmessig) bli motsatt av målinger på grov og slitt asfalt. Vi har likevel målt vinterdekk med rullemotstand B, som ikke har drenering, med Nereus som har E og full drenering, og på fin  og tørr asfalt måler rullemotstand B 1-3% bedre. På våt vei måler vi motsatt, og Nereus er opp mot 15% lavere energiforbruk når det ligger mye vann i veien. Målehastigheten er ca. 80 km/t og målt på Tesla S og X. Det er grunn til å tro at målingene vi gjør på Tesla S og X er representative for andre SUV modeller med 4-hjulsdrift. Vi planlegger litt Youtube visninger som viser forskjellene.

Vi leser av energiforbruket når vi kjørere dekkene på bil, og anbefaler ut i fra faktiske målinger. Vi tar noen eksempler:

Kjører du på 255/50R20 uten drenering og bytter til 245/55R19 med full drenering vil du kanskje oppnå 5-6 % lavere energiforbruk på våt vei. Er det mye vann i veien vil du kunne oppnå mye større gevinster.

HVORFOR ENERGI EFFEKTIVITETEN PÅ JAGUAR I-PACE LAVERE ENN PÅ TESLA?

En forenklet kortversjon forklares med at måten man tar ut energien fra batteriet spiller en viktig rolle her. Tesla skiller seg fra øvrige produsenter med lynraske data-styringskort som faktisk ligger på høyde med de raskeste mobiltelefoner, og styrer effektivt energiuttaket fra batteriene og fordeler kraften mellom elmotoren foran og bak på en slik måte at man utnytter energien maksimalt. Her ligger Tesla langt foran øvrige produsenter, både i datakort design og programvare. Det er begrenset hva Jaguar kan gjøre med å oppdatere programvaren så lenge arkitekturen på styringskortene og batteriet, trolig er flaskehalsen i skrivende stund, en utfordring som både Audi og Mercedes står overfor når de skal slippe sine første ''prøvekaniner'' i markedet.

Vi anbefaler derfor å bruke dekk som vi har testet ut som energieffektive når rullemotstanden er størst, dvs. med vann i veibanen. I tillegg anbefaler vi minst 10%  ekstra lufttrykk hvis du fyller luft i over 10 grader utetemperatur. Kalde dekk synker litt sammen i kulden og når du kjører på motorveien i ca. 100 km/t blåser dekket seg opp fordi arbeidstemperaturen på dekk er ca. 35 grader året rundt. Senke temperaturen til 18 grader inne i bilen gir stor gevinst, så bruk gjerne jakkene på i bilen når du skal til fjellet. Jaguar I-Pace er en drøm å kjøre og små triks kan likevel få deg frem til hytta uten for mye rv-angst.

Jaguar I-Pace fortjener optimale vinterdekk som gir god rekkevidde på vann og slapseføre

Jaguar I-Pace har meget lang akselavstand, noe som gjøre bilen til en habil vinterbil. Tyngden på ca. 2,2 tonn gir et godt marktrykk og behovet for piggdekk er i prinsipp helt fraværende. Vi har flere gode løsninger for I-Pace, og nedenfor kan du se ulike forslag til gode og velprøvde løsninger.

Se anbefalt vinterhjulpakke for Jaguar I-pace

VINTERHJUL TIL JAGUAR I-PACE KAN OGSÅ LEVERES MED SORTE FELGER

Klikk på bildet under for å se dagens anbefalte tilbud med sorte felger.

Jaguar I-Pace med sorte felger i 19 tommere

OXXO SENTINEL SILVER ELLER GUNMETAL MED 255/55R19 BOTO GIR EKSTREMT GREP PÅ IS

For maks grep på is anbefaler vi BOTO eller Nereus 806. Begge har myk gummi og mye lameller som gir maks feste på is. Nereus har litt bedre drenering mot vannplaning. Klikk på bildet for å se dagens tilbud med Boto.

Jaguar I-Pace med Oxxo felger og Boto med ekstreme is-egenskaper

ALLE ANBEFALTE VINTERDEKK LEVERES MED FORNØYD GARANTI OG BYTTERETT INNENFOR 0,5 MM SLITASJE

Anbefalingene over er ukjente dekkmerker som vi har testet og sammenlignet mot de mest kjente dekkmerkene. Vi er derfor helt sikre på at anbefalingene gir enten minst like bra egenskaper på is og snø, og ofte bedre, samt at de også har mer drenering mot vannplaning. Du handler dekkene direkte fra importør uten fordyrende mellomledd, men 5-års garanti på gummikvaliteten.

 

Produktliste