HJULBALANSERING MED ADAPTER OG PROSEDYRER ETTER BILPRODUSENTENS KRAV REDUSERER DEKKETS OG BILENS SLITASJE

Posted by:admin

Adapterbalansering

Tradisjonell hjulbalansering foregår ved at man spenner opp hjulet i balanseringsmaskinen med en kon i felgnavet (navbalansering). Man balanserer til maskinen bekrefter nøyaktighet innen for normal marginer. Hvis man deretter tar det samme hjulet og spenner opp med korrekt adapter som simulerer bilens hub, og balanserer etter bilprodusentens prosedyrer, vil man imidlertid finne ytterligere 30-70 gram unøyaktighet som man retter opp.

Du som kunde merker som regel ikke at hjulet ikke er balansert nøyaktig nok med kon i felgenavet de første 2-3.000 km. Men så kommer vibransjonene etter hvert. Den lille unøyaktigheten på 20-30 gram viser seg å bli et problem på sikt ved at dekkene slites ujevnt, og når vibrasjonene først er kommet, så er det for sent å rette opp. Dekker er da slitt ujevnt.

Dette er forklaringen til at vi kun leverer adapter-hjulbalansering etter bilprodusentenes prosedyrer. Du får helt riktig utført hjulbalansering og det blir nøyaktig. Slitasjen på dekkene blir jevneren når hjulet er korrekt balansert. Du blir fornøyd! Se hva vi kan levere av dekk og felger til din bilmodell her.

 

Hjulbalansering med adapter

Med avanserte adaptere som simulerer bilens hub kan vi balansere et stort SUV hjul ned til under 5 grams nøyaktighet. Kommer du med et SUV hjul som er balansert på tradisjonelt vis (med kon i felgnavet) finner vi som regel uballanse på mellom 50 og 100 gram. Dette merker man lite til når hjulet er nytt, men slik ubalanse utvikler seg til vibrasjon når dekkene etter hvert slites, og da blir dekket ubrukelig før det er nedslitt. Derfor er det store besparelser i å investere litt ekstra i den mest nøyaktige hjulbalanseringen som finnes. 

adapterbalansering