EU merking av vinterdekk
-
EU merkingen er begrenset til bremselengde på våt asfalt, i varmegrader, rullemotstand og støy.
-
EU merkingen viser ikke egenskaper sideveis eller stabilitet i høye hastigheter.
-
EU merkingen gir ingen opplysninger om vinterdekkene viktigste egenskaper på snø og is.
For å ilustrere forskjellen mellom EU merking av vinterdekk og hva som legges til grunn i en vinterdekk test kan vi vise til et utdrag fra Magasinet Tekniikan Maailmas testkriterier for vinterdekktester.
Vi anbefaler å kun se litt på vinterdekktestene, men ikke være bombastisk i forhold til hvem som vinner testen. Mange av de beste vinterdekkene er ikke tatt med i testen, og det skiller lite mellom de beste dekkene og hva som er best på nettopp din bil, med din kjørestil og hvor du kjører, er vanskelig å konkludere på. Mange produsenter lager gode vinterdekk og hvis man kjører lite på is og snø kan et dekk med gode bremseegenskaper på våt asfalt (som ofte er mindre bra på snø og is) faktisk være et reelt alternativ. De beste vinterdekkene for snø og is har gjerne litt dårligere egenskaper på våt asfalt. EU merkingen slår veldig ugunstig ut for de beste vinterdekkene fordi testene kjøres på våt asfalt, under varme forhold.
Skal man velge blant de beste dekkene for skikkelige vinterforhold bør man velge blant 15-20 dekkmerkene som lager vinterdekk med nordisk gummi, selv om disse bremser dårlig på våt varm asfalt.