DETTE MÅ DU VITE OM ELBIL

Posted by:tire specialist1

DETTE MÅ DU VITE OM ELBIL

Elektromotorer mister virkningsgrad med økende turtall og WLTP-normen for rekkevidde er målt med en gjennomsnittsfart på 46.5 km/t. Elbiler med høy luftmotstandskoeffisient og/eller tunge hjul kommer godt ut med denne normen, men i den virkelige verden på motorvei i 100 km/t ser man store forskjeller i forbruk. Tesla er foreløpig i en klasse for seg når det gjelder elmotorer med høy virkningsgrad over 80 km/t, som i dag finnes i Model 3 og Y, og de siste long range utgavene av S og X. Utover dette er det luftmotstand og vekten på hjulene som påvirker energiforbruket på motorvei mest. EU’s miljømerking av dekk for rullemotstand og øvrige verdier stemmer ikke med virkeligheten, og produsentene kan forsvare de oppgitte verdiene med at disse gjelder kun i laboratorietester, og dekk vil alltid være forskjellige siden produksjonen alltid vil variere litt.

MANGE SKUFFET OVER REKKEVIDDEN

Veldig mange elbilkjøpere blir skuffet over rekkevidden fordi bilen i virkeligheten har en betydelig kortere rekkevidde / høyere energiforbruk enn oppgitt. Bilforhandler er ofte ikke så veldig ivrig etter å fortelle om at WLTP-normens gjennomsnittshastighet er 46.5 km/t. Det skrives mye i media om at rekkevidden er mye kortere om vinteren fordi man bruker mer energi på oppvarming, og at luftmotstanden er økende med synkende utetemperatur. Det er riktig, men kun en veldig liten del av det store bildet. Vi måler oss frem til (man kan også kalkulere ut ifra fysiske lover) at tunge vinterhjul krever mye mer energi enn hjulene som bilene WLTP-rekkevidde er oppgitt med, og ofte leveres bilen fra forhandler med både sommer- og vinterhjul som er mye tyngre enn WLTP-testhjulene. Når kjøper ikke er skriftlig og grundig opplyst om et slik vesentlig rekkeviddereduserende forhold, har man trolig et godt grunnlag for reklamasjon, og kreve en omlevering til lettere hjul og riktige elbildekk tilsvarende Frigus EV Ice 3, eller nettopp dette dekket.

Veldig mange felger fra ZAX Wheels er en virkningsfull og målbar oppgradering i forhold til hjulene som leveres fra bilforhandler, og sannsynligvis mye mer lik på vekt som WLTP-testhjulene som bilens rekkevidde er oppgitt med. Derfor markedsføres ZAX Wheels som oppgraderte felger, og ikke som tradisjonelle tunge ettermarkedsfelger.

VEKTEN PÅ HJULENE OG FELGDIMENSJON ER VIKTIG FOR ENERGIFORBRUKET

Tunge hjul reduserer rekkevidden betydelig jo høyere hastigheter man kjøre i, ut ifra fysisk lov om energiforbruk ved masserotasjon. Høyere vekt krever mer energi, og øker man radius på vekten kreves det også mer energi. 21 toms hjul krever mer energi enn 19 toms med samme vekt, fordi vekten ligger lenger ut i radius. Aerodynamiske felger er gjerne tyngre enn åpne sportsfelger og krever også mer energi, men når bilen kommer opp i ca. 120 km/t og over, kan det være en fordel med aerodynamiske felger eller kapsler. Gevinsten i en slik hastighet i likevel liten, i forhold til gevinsten med lav vekt på hjulene som tilsvarer ca. 10 hestekrefter energiforbruk pr. kilo redusert vekt pr. felg.

Det er viktig å vite at når elbil kjøres på motorvei, gjerne mellom 80-110 km/t, så er virkningsgraden på de fleste elbilmotorene betydelige lavere enn når man måler WLTP-rekkevidden i mye lavere hastigheter. Hvis hjulene i tillegg er tyngre enn de som er benyttet under WLTP-målingen slår dette veldig negativt ut. Har du i tillegg fått vinterdekk som skyver bølge av vann foran dekket på våt vei, så krever et slikt vinterdekkmønster økende energi med økende vannbølge.

Vi leverer 18 toms vinterhjul til Volvo XC40 som oppgraderer bilen betydelig i forhold til OE.

Volvo-xc40-kan-oppgraderes-med-lettere-hjul

TESLA MODEL Y HAR ALLEREDE SUVEREN REKKEVIDDE SELV OM MAN KJØRER I 100 KM/T

Vil man likevel ha økt lavere energiforbruk, økt rekkevidde og akselerasjon, så har vi 18 tommere som fungerer utmerket.

dette-må-du-vite-om-elbil-felger-og-dekk

VINTERDEKK SOM SKYVER BØLGE AV VANN FORAN DEKKET ER VELDIG ENERGIKREVENDE

Det er vanskelig å måle hvor mye ekstra energi som kreves å skyve en vannbølge foran dekket, men en liten indikasjon får man når en tenker seg hvor mye energi som kreves for å løfte en elbil på 2 – 2,5 tonn opp fra underlaget når vannplaning inntreffer. De fleste bilister har opplevd vannplaning og om vinteren, fordi det er oftere mye vann i veien i vinterhalvåret. Vinterdekk med god gjennomgående drenering slipper vann gjennom dekkbanen slik at vannbølgen foran dekket helt eller delvis blir bort, avhengig av vannmengde og slitasje på dekket. Derfor er energiforbruket på det optimaliserte elbildekket Frigus EV Ice 3 lavere enn tradisjonelle vinterdekk, og sikkerheten mot vannplaning er betydelig bedre. Du kan lese mer om det optimaliserte elbildekket på frigusev.com eller klikke på bildet under.

dette-må-du-vite-om-elbil-og-dekk

ENERGIFORBRUK PÅ DEKK

Vi advarer mot å stole på EU’s miljømerking av dekk for energiforbruk, fordi denne er målt mot en slett trommel. På normalt og litt slitt asfaltunderlag registrerer vi at hardere dekkstammer ruller bedre enn myke dekkstammer, hardere gummi ruller bedre enn myk gummi, og langsgående rullemønster krever mindre energi enn sideveismønster, på generelt grunnlag. Mange anbefaler dekk ut ifra EU-verdiene fordi man ikke har satt seg inn i de faktiske forhold. En dyktig fagmann vil måle seg frem til det vi her nevner, men mange kvier seg for å kritisere EU’s miljømerking av dekk. Vi mener EU’s miljømerking av dekk, som er utarbeidet av den europeiske dekkindustrien, er veldig uheldig for en allerede lite troverdig bransje. Det er enkelt for enhver å finne grove feil i EU’s miljømerking, og det finnes noen støytest eksempler på Youtube. Det kommer litt flere for både våtgrep og rullemotstand i tiden fremover.

HVA MED PIGGDEKK PÅ ELBIL?

Piggdekk er beregnet for rent vinterunderlag og må ikke brukes på asfaltunderlag. Da blir piggene feil slitt, ødelagt og/eller revet ut av dekket. Kjøper man piggdekk med myk vintergummi (også kalt nordisk gummi) så forsvinner piggene raskt på asfaltunderlag, og man sitter igjen med et vinterdekk, som mangler den viktige gjennomgående dreneringen. Kjøper man et piggdekk med hardere gummi som gjør at piggene sitter litt bedre i dekket, og kjører på asfalt, så blir piggene som ikke forsvinner, feil slitt (bakover) og den hardere gummien vil ikke feste godt på vinterunderlag. Mange piggdekk markedsføres som nordiske vinterdekk, men gummien kan ofte være like hard som sommerdekk.

Piggdekk på asfalt med eller uten isfilm, vil aldri kunne yte samme friksjon som et godt piggfritt vinterdekk. Piggdekk har veldig ofte energikrevende dekkmønster uten gjennomgående drenering, og piggene krever også ekstra energi når hjulet ruller. Det finnes bare ulemper med piggdekk, og miljømessig er piggdekk en katastrofe. Det er ingen saklig grunn mot et forbud mot piggdekk. Det er begrensninger i kunnskap, testing og måldata hos myndighetene som gjør at piggdekk fortsatt er tillatt, og det er tilsvarende mangler i dekk og bilbransjen som gjør at man fortsatt selger piggdekk. Piggdekk er under utfasing på megahjul.com og målsetninger er at piggdekk ikke skal tilbys i 2022/23 vintersesongen.

ZAX WHEELS - LEDENDE I EUROPA PÅ OPPGRADERTE FELGER TIL ELBIL 

Nedenfor ser du video av de mest etterspurte ZAX Wheels felgene i superlett Rotary Forged kvalitet.

 

 

 

Produktliste