DEKK TIL EL-BIL MED LAV RULLEMOTSTAND OG STØY MÅ OGSÅ HA GOD DRENERING

Posted by:tire specialist1

NYTT VINTERDEKK MED GOD DRENERING OG RULLEMOTSTAND SKILLER SEG FRA DE MEST KJENTE MERKENE

Rekkevidden på el-bil er mest kritisk om vinteren fordi batteriene bilr mindre effektive i kaldere temperaturer, vi bruker mer energi til oppvarming og vi kjører mye mer på våte veier, med og uten slaps. Man kan oppleve en kraftig reduksjon av rekkevidden hvis man kjører med vinterdekk som skyver vannet foran seg fordi dekket mangler dreneringskanaler. De fleste vinterdekkene som har blitt markedsført av NAF, innpakket i en simulert dekktest, mangler drenering for vann og slaps. Derimot er rundetider på en ''skøytebane'' i kuldegrader vektlagt som viktigste egenskaper, og resultatet er at mange kjøper de absolutt dårligste dekkene for vinterforholdene vi faktisk kjører daglig gjennom vinteren. Spesielt viktig er dette for el-bil, som brukes i hovedsak i byene, men unntak av Tesla-modellene.

Vinterdekk til el-bil bør ha best mulig drenering, av mange gode grunner

VÅT GREP OG DRENERING ER DE VIKTIGSTE EGENSKAPENE FOR SIKKERHETEN FOR DEKK TIL EL-BIL

Det er utenom enhver tvil de viktigste egenskaper man faktisk kjører mest på bar asfalt, og når det er vann og slaps i veibanen er risikoen for ulykker størst. Når vi en skjelden gang kjører på snø og is, kjører man mer forsiktig, og da er stoppegenskapene viktigst. Langsgående myk nordisk gummi bremser faktisk bedre med rullemønster. Sideveis blir egenskapene litt dårligere, men det er stoppegenskapene som er de viktigste. For dekk egenskapene til el-bil er det viktigst at bilen stopper på kortest mulig distanse og at den også kommer opp bratte bakker med is og harpakket snø. Nereus 805+ dekket har alle disse egenskapene med sin nordiske myke gummiblanding som likevel gir mye bedre våt grep enn andre alternativer på markedet.

Nedenfor kjører vi Nereus 805+ vinterdekket på våt asfalt i sludd med masse vann i veibanen

DEKK TIL EL-BIL MED GODT VÅT GREP OG DRENERING KAN OGSÅ HA LAVESTE RULLEMOTSTAND

Man kan bli grundig forvirret av EU-verdiene når vi kontrollmåler virkelig støy og rullemotstand på ulike el-biler på norsk asfalt. Det viser seg at EU-verdiene på svært mange europeiske dekk er kraftig overdrevet i forhold til produsenter utenfor EU. Dette samstemmer med ''dekktester'' som markedsføres som produktinformasjon. De minst egnede produktene fremstilles som de beste og man bruker begreper som testvinnere og premiumdekk.

FORSKJELL I RULLEMOTSTAND PÅ DEKK TIL EL-BIL ER STOR, OG EU-VERDIENE AVVIKER FRA VIRKELIGE MÅLINGER

Nedenfor har vi laget en enkel rapport på rullemotstandsmålinger for dekk til el-bilen Tesla Model S, hvor vi har testet vårt mest anbefalte vinterdekk mot vinterdekket som Tesla leveres med fra forhandler. Vi ser at det er store forskjeller i rullemotstand på tørr asfalt. De største forskjellene vil likevel være på våt asfalt hvor vannet dreneres gjennom på Nereus 805+ dekket, mens vannet på dekk uten drenering vil skyves foran dekket og i større hastigheter løfte dekket slik at vannplaning inntreffer.

Rullemotstanden på vinterdekk avgjøres av rullemønster og drenering

STØYSVAKT DEKK TIL EL-BIL SOM GIR ØKT SIKKERHET OG MINDRE OG RULLEMOTSTAND

Nereus 805+ vinterdekket skiller seg kraftig fra øvrige vinterdekk når vi måler støy innvendig i en Tesla Model S på norsk asfalt i 80 km/t. Vinterdekket gir en langt bedre kjøreopplevelse enn øvrige dekkmerker som er testet på bilen.

 

Du kan gå direkte til konfiguratoren ved å bruke hurtiglinkene nedenfor, og gjerne les anbefalingene i artiklene som du ser på venstre side. Finner du ikke bilen din nedenfor kan du gå tilbake til hovedsiden.

Produktliste