- +47 69 94 92 50
- salg@megahjul.com
Mange dyktige Tesla bilførere opplever at bilens gode kjøreegenskaper forsvinner når man setter på vinterhjulene. Årsaken til vinglingen kan ofte være myke dekkstammer og ''kakemønster'' uten retningsbestemt dekkmønster. Et vinterdekk med stiv dekkstamme, men myk gummi vil rette opp mye, og med et retningsbestemt dekkmønster tilsvarende sommerdekkene vil gi økt stabilitet. Egentlig motsatt av sommerdekk i lavprofil hvor vi måler mindre sporingsproblemer med myke sommerdekkstammer og myk sommergummi, målt i forhold til den kjente europeiske dekkene som både har stive dekkstammer og litt hardere gummi. Hardere gummi gir god stabilitet på bane, men sporer (vingler) mer på grov og slitt asfalt.
Konklusjon er at et godt allround vinterdekk for Tesla modellene og tilsvarende elbiler (Taycan, Polestar 2, BMW i4) er en løsning med stiv dekkstamme som vil opprettholde kjøreegenskapene/stabilitet du har med gode sommerdekk. Når det gjelder redusert risiko for vannplaning, så bør vinterdekket ha samme dekkmønster profil som et sommerdekk, med 4 langsgående dreneringskanaler. For at dekket skal fungere godt som et vinterdekk på hardpakket snø og is, må dekket har myk gummi og mange lameller, men også gummi som ikke blir hardere over tid (naturgummi herder ikke) . Ønsker man å redusere miljøskadene som bildekk forårsaker, så bør dekket avgi mye mindre gummistøv for hver kilometer som kjøres, i forhold til de kjente dekkmerkene som dominerer på veiene i dag. Gummistøvet som havner i naturen bør være nedbrytbar naturgummi i stedet for plastgummi (fullsyntetisk gummi) som dreper liv i havet. Likevel skal dekket fortsatt ha myk gummi som griper godt nok på is og hardpakket snø. Mye bindemiddel i gummiblandingen er derfor en god løsning.
Selv om naturgummidekk har en betydelig høyere råvarekostnad enn plastgummidekk (fullsyntetisk) vil sistnevnte også påvirkes av de høye energikostnaden siden plastgummi-produksjon krevere langt mer energi. Naturgummidekket Frigus EV Ice 3 har derfor også en del positive miljøargumenter.
I samarbeid med fabrikken, partnere og testkjører har vi kommet frem til en miks av parametre som i dag fungerer meget bra. Dekket fungerer godt på snø i fjellet, på veibane med is, og ikke minst der hvor du ønsker kjøreglede om vinteren også, på asfalt i stor fart gjennom svinger. Dyktig kjøreglade Tesla-eiere får her et dekk som oppfyller mange ønsker. Dekket leveres med fornøyd-garanti og bytterett. 5-års garanti på at gummiblandingen holder seg like myk bekrefter informasjonen i denne artikkelen.
https://pushevs.com/electric-car-range-efficiency-epa/
Nettsiden Megahjul.com driftes av Safe Bil AS, etablert i 2012. Siden oppstart har vi bygget opp bransjens mest komplette database for utvalg av dekkdimensjoner og felger som kan brukes på bilmodellene som finnes i Europa. Tradisjonelle nettsider har gjerne ett valg pr. dimensjon, mens vi inkluderer flere valg, hvor alternativene ofte forbedrer bilens egenskaper på vinterføre. Vi overvåker dekkenes friksjonsegenskaper og eventuelle endringer over tid, måler dekkstøy innvendig i bilen (EU målingen er utvendig med avstand). Kunnskapen vi samler opp legges inn i databasen til programvaren XCylon, som er markedets første bransjeprogramvare som kan anbefale produkter ut i fra faktiske og målbare egenskaper. Safe Bil importerer en merkevarer som ZAX felger, naturgummidekket Frigus EV samt flere andre veldig gode naturgummidekk. Safe Bil og Megahjul blir en del av Norgrip i 2025, men vil fortsatt ha hovedkontor i Fredrikstad, med gunstig beliggenhet til Fredrikstad havn hvor importen kommer inn.
Butikk og dekkverksted har åpent:
Mandag til fredag: 08:00 - 16:00
Lørdag: stengt
Stengt mandag 09. juni 2025 (2. pinsedag)
Vi kan hente og levere i Oslo ukentlig på kveldstid.
Åpningstider:
Torsdag: 16.00-19.00
Lørdag: 09.00-13.00
Adresse: Strykerveien 2, 1658 Torp(Fredrikstad)
69 94 92 65
Adresse: Strykerveien 1, 1658 Torp(Fredrikstad)
+47 69 94 92 65
Adresse: Flyttet til Fredrikstad
+47 69 94 92 65