NOKIAN HAKKAPELIITTA R2 SUV

Sie sind hier

Find products
Bild des Benutzers admin

BREMSER 12 METER LENGRE PÅ VÅT ASFALT ENN DE BESTE VINTERDEKKENE FOR NORSKE FORHOLD

I følge Nokians eget salgsapparat opplyser man om at dekket bremser ca. 2 billengder dårligere enn gode vinterdekk med våtgrep C. Hakkapeliitta R2 SUV har våt grep F. Dette stemmer med de varierende tilbakemeldinger fra kunder om egenskapene på våt asfalt, vann og slaps, som i hovedsak er det underlaget de fleste kjører på i Norge. Dekket har en svært myk gummiblanding tilpasset rene isforhold, og dette reduserer veigrepet på asfalt betydelig.

FOR TUNGE BILER ANBEFALES VINTERDEKK MED GODT VÅT GREP OG DRENERING

Winter Claw har det absolutt beste våt grepet og de mer kjente Vredstein og Yokohama leverer også bedre våtgrep og drenering enn både Nokian og Continental.
SUV vinterdekkene som her anbefales er sannsynligvis like gode i virkeligheten når det gjelder ekstreme vinterforhold, men betydelig bedre på våt grep, drenering og slitestyrke, etter vår vurdering. Ønsker du best mulig veigrep og sikkerhet på alle kjøreforhold anbefaler vi Geolandar GO73 eller Winter Claw fremfor Hakka R2 SUV. Du kan lese mer om hvor viktig godt våt grep er på norske veier ved å klikke på bildet under for å komme til artikkelen.
 
YOKOHAMA GEOLANDAR GO73 ER SAMMEN MED WINTER CLAW EXTREME GRIP MX GODE VALG TIL SUV
SUV vinterdekkene som her anbefales er sannsynligvis like gode i virkeligheten når det gjelder ekstreme vinterforhold, men betydelig bedre på våt grep, drenering og slitestyrke, etter vår vurdering. Ønsker du best mulig veigrep og sikkerhet på alle kjøreforhold anbefaler vi Geolandar GO73 eller Winter Claw fremfor Hakka R2 SUV. Du kan lese mer om hvor viktig godt våt grep er på norske veier ved å klikke på bildet under for å komme til artikkelen.

Vinterdekk med godt våt grep og slitestyrke er viktig på norsk grov asfalt

Nokan Hakkapeliitta R2 er et godt vinterdekk på kalde vinterforhold, men som vinterdekk for norske varierende forhold som våt asfalt, vann, slaps og våt snø, vurderes dekket som svakt, med sin myke gummi og tette mønster som drenerer mindre bra. I bildet nedenfor har vi notert våre vurderinger i en sammenligning mellom dekkene.

Vinterdekktest SUV

Vi har gjort vurderingene på isete asfalt i stedet for isbane, for å tilnærme mot de reelle vinterforholdene som man møter på norske veier. Artikkelforfatter opplever de ulike dekkmerkene som svært like på snø og is, mens de merkbare forskjellene er veigrep på våt asfalt og evnen til å motvirke planing når det er vann i veien.
 
Yokohama og Maxtrek har det beste dekkmønsteret mot vannplaning i høye hastigheter, med Nexen og Winter Claw som også gode. Winter Claw dekket som er produsert av Sailun, bremser best av alle (våt grep C)  og er dekket med desidert beste slitestyrke.
 
Når det gjelder bremsing på is generelt for alle vinterdekk, så forsvinner mesteparten av friksjonsevnen i gummien når dekkene akkumulerer en fettfilm fra veisaltet, og fettfilmen trekker til seg skitt. De store forskjellene i veigrep på is vil alltid være mellom rene og skitne dekk, uavhengig av dekkmerke og mønster. 
 

vinterdekktest vaske vinterdekk er viktig

Les gjerne mer om 4x4 SUV dekk i denne artikkelen.

Norwegisch (Bokmål)
Zax Wheels, upgrade your EV