VINTERHJUL TIL OPEL AMPERA-e, NISSAN LEAF, e-GOLF, HYUNDAI IONIC, RENAULT ZOE

Posted by:tire specialist1

VINTERDEKK MED GOD DRENERING OG GODT VÅT GREP ER KRITISK VIKTIG PÅ ALLE BILER!

Støysvake og trygge vinterdekk tIL Tesla, Opel Ampera-e eller andre el-biler må oppfylle de viktigste kriteriene. I Norge kjører vi i hovedsak på våt og tørr asfalt, tidsvis med vann og slaps i veibanen. Målinger vi har gjort viser at de fleste som bor i kystbyene sør for Trondheim kjører mer enn 99% på slikt vinterunderlag. Derfor er det kritisk viktig at vinterdekkene har store langsgående dreneringsspor som tar unna vann og slaps. Slike dreneringsspor er også viktig på våt snø, slik at snøen pakker seg mindre i dekket. Vinterdekkene som vi ser markedsføres kraftig av NAF og samarbeidende dekkprodusenter, fungerer greit på forhold tilsvarende en skøytebane, men er ikke optimale på forholdene som vi faktisk kjører på hele tiden. De fungerer, men de fungerer langt dårligere på 98-99% av tiden på veien, enn vinterdekk med god drenring.

Nedenfor ser man vårt mest anbefalte vinterdekk, Nereus (leveres også under navnene Firemax og Invovic), med god drenering, til venstre, så Nokian Hakkapelitta R2 i midten og Continental VikingContact 6 til høyre. I hastigheter over 50-60 km/t er det viktig at vann og slaps slipper igjennom dekket via dreneringskanalene for å opprettholde veigrep og bremselengde. Artikkelforfatter har testkjørt alle dekkene på ulike vinterforhold samt også vært med på støymålingene.

NEREUS 805+ SITTER EKSTREMT GODT PÅ IS

Selv om dekket har et rullemønster med langsgående god drenering, så har dekket en nordisk gummiblanding som gir optimalt feste på is. Det er ingen tvil om at dekket presterer minst like godt på ren islagt veibane som de spesialisterte isdekkene uten drenering.

 Vinterdekk til el-bil må ha god drenering og godt våt grep

VINTERDEKK MED GOD DRENERING ER DE MEST STØYSVAKE NÅR VI MÅLER INNVENDIG STØY I BILEN

Vi har kjørt noen støymålinger på vinterdekk som er relevante for el-biler og biler som forøvrig er lite støyisolert mot dekkstøy. Nedenfor ser du støymålinger av Nereus Invovic 805+, Nokian Hakkapelitta R2 som måler samme støyverdier som Continental VikingContact 6, og Nexen Winguard Sport. Vi ser at både Nokian og Continental oppgir lavere EU-støyverdier enn Nexen, men målt innvendig i bilen er Nexen dekket målt betydelige lavere i støy. Vi mener at både Nokian og Continental oppgir EU-verdier på sine dekk som er mye bedre enn faktiske målinger når det også gjelder rullemotstand og våt grep. Når vi leser av energiforbruket på vinterdekkene testkjørt på Tesla S, så ser at vi dekkene med laveste målte støy er dekkene som ruller lettest på nordisk steinete asfalt.

Når vi måler støy innvendig i en Tesla S 90D Facelift, er Nereus, Invovic 805+ det absolutt mest støysvake dekket med utrolige 3,5 dB lavere faktisk støy enn Nokian dekket som Tesla S ofte blir levert med fra forhandler. 

STØYSVAKT VINTERDEKK MED TRYGGE EGENSKAPER MOT VANNPLANING OG SLAPS

Her testkjører vi med en Tesla S på hvordan dekket oppfører seg med mye vann i veien i nullgrader med tilnærminger til slaps i veien. Ingen antydninger til vannplaning i høy hastighet. Sammenlignet mot de kjente vinterdekkene uten langsgående drenering er forskjellen betydelig. En betydelig bedre sikkerhet og kontroll ved filskifte og kryssing av slaps mellom filene. De langsgående dreneringsporene slipper mer igjennom og opprettholder retningsstabiliteten. Selv om testen er kjørt med en tung Tesla S med 245-bredde, vil testen være retningsgivende for mindre biler med mindre bredde på dekkene.

STOR FORSKJELL I RULLEMOTSTAND NÅR VI MÅLER I BILEN. NEREUS RULLER 7% LETTERE ENN EU-VERDI B PÅ TESLA S

Se målinger utført våren 2017 hvor vi sammenligner det nye vinterdekket Nereus NS805+ mot vinterdekk som oppgir EU-rullemotstand B. Vi har kjørt testene med mange repetisjoner og på tørr vei måler vi 7% forskjell i rullemotstand, til fordel for Nereus. Nereus har markedets beste drenering for vann og slaps, så det er logisk at rullemotstanden er betydelig bedre jo mer vann og slaps som finnes i veibanen. Nereus NS805+ er også det beste vinterdekket på bremsing på ren is, på Tesla S, så det er ingen tvil om at vinteregenskapene på fjellet er slik man ønsker.

Dekk med lav rullemotstand er viktig for el-bil

OPTIMALT DEKK FOR NORSKE VINTERFORHOLD HVOR MAN SLIPPER Å BETALE EKSTRA FOR ''KJENT MERKE'' OG ''PREMIUM DEKK''

Her får du sannsynligvis markedets beste vinterdekk for norske veier til riktig internasjonale prisnivåer.

 Vinterdekk til el-bil som Opel Ampera-e, e-golf, Nissan Leaf

Produktliste