TIPS TIL VALG AV SOMMERDEKK

Posted by:tire specialist1

DEKKSTØY, SLITESTYRKE OG PRIS ER FAKTORER SOM ER MÅLBARE

Dekktester og EUs miljømerking av dekk kan i beste fall kalles smart markedsføring eller bløff. Selger man dekk med dette som produktopplysninger i USA vil kundene heve kjøpet, på samme måte som dieselskandalen som rammet VAG. Vi anbefaler til resjonell forståelse av hva som er viktig for valg av sommerdekk, og hvorfor det er viktig å se på slitestyrke, myke dekksider, og myk gummi med litt naturgummi som gir comfort, samt også pris. Hvor dekkene produseres er faktisk uvesentlig og hvilken merkenavn som står på dekket har ingen sammenheng med egenskapene du søker.

ET GODT RÅD ER Å STYRE UNNA ''TESTVINNERE'' OG ''PREMIUM'' DEKK. VELG HELLER DEKK MED MYKERE DEKKSTAMMER

Når dekkforhandlere viser til dekk som ''gjør det bra i dekktester'' så er dette absolutt ikke bra for bransjen. De fleste dekkforhandlere (forhandlere som har fagkunnskap) er fullt inneforstått med at dekktester er smart reklame som koster kunden dyrt, og ofte fører til at man velger dekk ut i fra feil kriterier. Den jevne bileier foretrekker dekk som avgir minst mulig støy målt innvendig i bilen og man ønsker god slitestyrke, dvs dekk som også avgir mindre forurensning til miljøet (som mikroplast i drikkevannet). Man ønsker også dekk som sporer minst mulig (Comfort-egenskaper). Våtgrepet er tilnærmet likt på alle sommerdekk, og ingen vet hviket dekk som bremser best på din bilmodell. Se i tabellen nedenfor hvordan våtgrepet varierer fra år til år med tilsvarende varierende rangering.

MYKE DEKKSTAMMER OG GOD GUMMIKVALITET GIR MINDRE RUMLESTØY PÅ GROV OG SLITT ASFALT

Anbefalte dekk her på nettsiden er et resultat av kontinuerlig testkjøringer, støymålinger og gummimålinger, i tillegg til at vi måler stivheten i dekkstammen. EUs miljømerking kan ikke leses som annet enn reklame, når merkingen gjørs på et så forskjellig grunnlag at det ikke er overførbart til virkeligheten man opplever som bilfører. Miljømerkingen som vi er pålagt å legge til produktinformasjon mener vi feilinformerer, på samme måte som alle dekktestene som publiseres innenfor Europa, men som vi ikke ser noe til i USA. i USA blir juksemakere hardt straffet (ref. dieselskandalen som rammet VAG), og det burde vært innført samme lovverk innenfor EU og Norge, noe som trolig ikke skjer.

EUs miljømerking for støy er å passere en støymåler på superfin asfaltbetong

For at man skal få mer riktig informasjon om dekkene, sammenlignet seg imellom og for å imøtegå EUs miljømerking, har vi utarbeidet tilleggsmerkinger her på nettsiden, som skal opplyse om faktiske målinger, som enhver kan etterprøve og kontrollere.

ANBEFALER DEKK UT I FRA FAKTISKE EGENSKAPER SOM ENHVER KAN ETTERPRØVE MED EGNE LIKE MÅLINGER

Megahjul gjennomfører, i egen regi og sammen med ulike partnere, slike testsammenligninger av dekk gjennom hele året, for å bygge kunnskap om dekk. Vi gjør målinger som enhver kan etterprøve siden vi beskriver hvordan vi utfører målingene.

Det finnes i dag en rekke nye dekkprodusenter i Asia, som produserer dekk for hjemmemarkedet, Europa og nord-Amerika, hvor produksjonen foregår i Kina, Thailand, Vietnam, Indonesia, Taiwain, Korea og Japan. Asiatiske dekk som også er beregnet for nord-Amerika tenderer til å ha den beste gummikvaliteten, hvor myk gummi kombinert med godt bindemiddel gir lang levetid, lavt støynivå målt inne i bilen (forskjell fra EUs avstandspassering av støymåler på slett underlag) og høy comfort (lite sporing i veibanen). De fleste ''Kina'' dekkene som vi bl.a. anbefaler her på nettsiden (også Thailand, Indonesia, Korea og Japan), har dokumentert bedre egenskaper enn sine europa-produserte konkurrenter. Derfor har vi bytterett på anbefalte dekk innenfor 0,5 mm slitasje. 

Vi har også en spesialforsikring som dekker uhell opp til 5,0 mill. NOK, så noe bedre trygghet finnes trolig ikke i bransjen.

SMÅ FORSKJELLER PÅ VÅT GREP. DEKKPRODUSENTENES PÅSTAND OM 1 BILLENGDE MELLOM VÅTGREP-KATEGORIENE, ER REN BLØFF

Bremselengdeforskjellene på våt asfalt som EUs miljømerking viser til, stemmer dårlig med bremsetest-målinger. Nå skal det også opplyses om at det er de største dekkprodusentene i EU som har utformert miljømerkingen. Ikke overraskende er merking av slitestyrken utelatt, og når europeiske dekk er dyre og selges lite eller tilnærmet null utenfor EU, så kan man forstå hvorfor man utformer en miljæmerking som tat fokus bort fra slitestyrken. Skal man øke hjemmemarkedet så må slitestyrken reduseres. På generelt grunnlag kan vi si at europeiske dekk har lavere slitestyrke enn dekk produsert utenfor EU. Når slitestyrken ikke er viktig kan man også droppe naturgummien og produsere rene plastgummidekk, eller fullsyntetiske dekk. Dette er ikke bra for miljøet når vi vet at 25% av mikroplasten i drikkevannet vårt kommer fra dekkslitasjen (forstøving av plastgummilaget).

Vi sier ikke at det jukses her, men viser til bremselengder som er oppgitt i bremse-målinger. Dekktester er ikke annet enn smart markedsføring kombinert med kick-back avtaler, men noen av øvelsene som bremsetestene kan vi faktisk stole litt på, så fremt det ikke er benyttet preparerte dekk eller at direkte juks i bremseøvelsen foregår. Dette er enkle øvelser hvor feilmarginene er små. Nedenfor ser vi utdrag av bremsetesten fra NAF-testen, som viser at B og C kan bremse bedre enn A, og at forskjellene kun er noen få meter. Derfor anbefaler vi alle kundene å se bort i fra EUs verdier for våt grep. De kan faktisk være motsatt at det som oppgis, i ytterste konsekvens. Det er mye viktige å holde gummien ren for skitt og fett, enn å fokusere med våt grepet når man kjøper nye dekk. Det er også viktig å få med seg at slitesterke dekk opprettholder beste våt grep over lengre tid enn dekk som slites raskt. Slitestyrke-tallet er lovpålagt på alle sommerdekk som selges i USA, og dette står preget inn i dekksiden (for eks. Treadwear 400 går dobbelt så langt som 200)

NAF sommerdekktest 2018

DEKKSTØY PÅ SOMMERDEKK MÅLER VI INNVENDIG I BILEN. STOR FORSKJELL FRA EUs MILJØMERKING

På de store dimensjonene kan vi måle store forskjeller i støy med støymåler innvendig i bilen, noe som ofte avviker stort fra hva de europeiske dekkprodusentene oppgir av støy på sine dekk. EUs støymålinger foergår på en veldig slett asfalt som avgir lite dekkstøy for stive dekk, og man passerer en støymåler med en ganske stor avstand. De fleste billister er ikke opplyst om denne feilkilden.

Se nedenfor en kontrollmåling på Tesla S av Achilles (EU=73dB) (produsert i Indonesia) mot Continental (EU=72dB) og Michelin (EU=71dB). Når vi måler virkelig støy innvendig i bilen avgir Achilles dekket tilnærmet 6 dB mindre støy enn Michelin dekket. Forklaringen er at Achilles dekket har mykere gummi og mykere dekksider som avgir betydelig mindre rumlestøy på nordisk grov asfalt. Selv om Achilles dekket har nesten dobbelt levetid i forhold til både Continental og Michelin (Det står preget i dekksiden Treadwear 400, og 240 på Conti / Michelin) er dekket også mer behagelig å kjøre på fordi det også sporer langt mindre. Dette er en av svært mange målinger vi har gjort, som viser at vi har en rekke asiatiske (også ''kinadekk'' som gir deg mye bedre kjøreopplevelser, sikkerhet og økonomi.

VERDI FOR SLITESTYRKE ER LOVBESTEMT I USA, OG SKAL STÅ PREGET I DEKKSIDEN

Høye verdier angir god slitestyrke, og verdier fra 320 og oppover anser vi som god gummi. Høy slitestyrke har ingen sammenheng med hvor hard gummien er. Slitestyrken avgjøres av bindingene i gummien, dvs. hvor godt bindemiddel som tilsettes gummien, samt at naturgummi også er positivt for kvaliteten og holdbarheten for gummien. Dette er noe vi erfarer utgjør stor forskjell mellom fullsyntetiske europeiske produksjon og asaitiske produksjon som er beregnet for nord-Amerika. VI har for eks. sammenlignet til Tesla S dimensjonen 245/45R19 Roadclaw (treadwear 500) mot Michelin Primacy 3 (treadwear 240) som bilen blir levert med. Michelin dekket har ca. 10-15 % hardere gummi og under halve slitestyrken. Støy målt innvendig i bilen er omtrent 3 dB høyere på Michelin dekket, noe som utgjør en dobling av målt støy.

Slitestyrke på sommerdekk

ANBEFALTE SOMMERDEKK HAR ALLE DE GODE EGENSKAPENE DU ØNSKER, MEN IKKE OFTE ''KJENTE'' NAVN

De fleste private dekkmerkene som selges i Nord-Amerika har de egenskapene som passer til våre slitte nordiske veier med grov asfalt med mye stein og med slitasjespor. Den grove asfalten harver opp gummien og er aggressiv i forhold til slitasje. Derfor er det viktig med myke dekksider og godt bindemiddel i gummien, slik at dekkenes levetid blir god. På ''kjøpet'' får du lav støy målt innvendig i bilen, høy comfort, og riktig pris på dekket, siden de fleste anbefalte dekk er kommer direkte fra fabrikk uten fordyrende logistikk og grossistledd. 5 års garanti mot produktfeil som også inkluderer forringelse av gummien (det kan vi ikke tilby på europeiske plastgummidekk) er trolig verdens beste produktgaranti, og i tillegg er du produktforsikret for opp til NOK 5,0 mill. når dekkene monteres hos oss.

HVIS DU LESER DEKKTESTER OG VIL KJØPE ''TESTVINNERDEKK'' BØR DU LESE DENNE ARTIKKELEN FØRST

Det er viktig at man forstår at det ennå ikke er laget en ''ærlig'' dekktest i Europa. Dette er kun smart markedføring som faktisk fungerer, og som gir enorme inntekter til både NAF og dekkprodusentene som er ''heldige vinnere'' av ''dekktestene''.  Vi har en mer omfattende papirversjon liggene i butikkene som du også kan lese.

Dekktestene som Motor og NAF publiserer gir store kick-back inntekter fra ulike dekkjeder

 

Merk:  Vi har i en rekke artikler her på nettsiden skrevet at det ennå ikke er publisert en ekte og ærlig dekktest innenfor EU og Norden, men påpekt at ''dekktestene'' kun er smart markedsføring. NAF / Testworld og deres samarbeidspartnere leser artiklene som publiseres på nettsiden og innholdet i artiklene er hverken kommentert eller imøtegått. Vi setter pris på om NAF vil kommentere og/eller imøtegå innholdet i artiklene.