TESLA MODEL S I OSLO

Posted by:tire specialist1

SPAR STORE PENGER PÅ FELGER OG DEKK TIL TESLA MODEL S! EN GENIAL BIL MED RIKTIG REKKEVIDDE OG FUNKSJONALITET. ENESTE BETYDELIGE KOSTNAD UTOVER KAPITALKOSTNADEN ER FELG OG DEKK. 

Tesla S er relativt lite kresen på dekk. Det meste fungerer godt på bilen. Imidlertid erfarer vi at noen sommerdekk med veldig stive dekksider gir litt rumling på slitt steinete asfalt. Ut over det er den store forskjellene mellom dekk i hovedsak pris og slitestyrke. Vinterdekkene kan man kategorisere i 2 hovedkategorier. De myke ''nordiske' som er litt bedre på snø og is, men betydelig dårligere på asfalt og slitestyrke, og de ''mellomeuropeiske'' med litt hardere gummi som er litt dårligere på is og snø, men mye bedre på asfalt. Artikkelforfatter foretrekker siste kategori selv om det kjøres mye på fjellet. Utkjørt distanse på snø og is om vinteren er aldri over 2% av totalen og beste veigrep på resterende 98% er prioritert. Derimot hvis du har en bakhjulsdrevet Tesla og har noen bratte bakker med snø og is, vil vi anbefale de mykeste dekkene for at du i det hele tatt skal komme opp bakken. 

REKKEVIDDE FOR TESLA OG ELBIL GENERELT

Rekkevidden på model S er ''innafor' når man skal kjøre utenfor byen, hvor andre volum modeller som e-golf og Leaf faller igjennom i større eller mindre grad. El-biler med teoretisk rekkevidde på opp til 230 km har i praksis ned mot halve rekkevidden om vinteren, og er å regne som rene by-biler frem til nye batteripakker med eventuell nye teknologi tilbys. Rekkevidden på Tesla S modellene er langt bedre i forhold til maks. teoretisk, så selv om du kun får ut 30-35 mill. med litt heftig kjøring til fjells i sprengkulden vinterstid, så holder dette likevel i de fleste tilfeller.

NY BATTERI TEKNOLOGI ER UNDER UTVIKLING

Ut i fra sannsynlige scenarioer vil de rene batteribilene vinne stadig større markedsandeler etter hvert som batteriteknologien vinner frem. De som kjøper el-bil i dag bør ikke være bekymret for søkkdyre lithium-ion batteripakker i fremtiden. Disse blir etter hvert erstattet med Karbon-batteripakker som allerede er under utvikling eller Aluminium-Ion-Batteripakker som også er under utvikling. Karbon batteriene hevdes å bli svært miljøvennlige og hvis produksjonen utvikles på grønn energi (vannkraft, vindkraft o.l.) begynner el-bilene faktisk å bli litt grønne. Karbon batteriene kan topplades og kjøres mer ut enn dagens lithium-ion batterier og batteripakkene vil også etter hvert bli lettere. Dette vil øke rekkevidden på bilen når du en gang vil kjøpe ny batteripakke. Artikkelforfatter er mer enn middels oppdatert på kommende batteri teknologier vi jobber med i andre selskaper. Karbon batteriene vil vi selv benytte på en del kretskort allerede i nær fremtid.

STORE BESPARELSER PÅ FELGER OG DEKK

Se link til lovdata her, som viser gjeldende regler for dekk og felg. Kort summert kan vi fortelle at ingen Tesla S modeller trenger mer enn 98 i lasteindeks på bakdekkene, og ingen modeller trenger Y-hastighetsmerking (300 km/timen) De raskeste modellene er sperret på 250 km/timen og W-hastighetsmerking (270 km/timen) holder i massevis.

Vårt bidrag til din økonomi og til miljøet langs veiene i Norge er logiske forslag til valg av type dekk ut i fra ønske om veigrep, levetid og økonomi. Med hensyn til EU merkingen fokuseres det på dekkenes rullemotstand, noe som er viktig, men i den virkelige verden sporer helt av. Besparelsene er så mikroskopiske og teoretiske av EU-merking burde vært redefinert etter helt andre normer. Våt grep på dekk i praksis viser at C og B ofte bremser bedre enn A. Det er dekkprodusentene som selv  velger EU-verdiene ut i fra ''egne'' testresultat. Hvor grundig dette kontrolleres av EU-myndighetene kan det stilles spørsmål om. Vi ser i praksis at dekk produsert i Europa med gode EU-verdier, kan ha dårlige verdier på våt grep i USA. I USA er det stor økonomisk risiko forbundet med å oppgi uriktig kvalitet på dekk, og der foretar myndighetene selve testene, så muligheten for at preparerte dekk blir grunnlag for testene reduseres betraktelig. Om du velger sommerdekk med våt grep A, B eller C utgjør liten eller ingen forskjell i bremselengder i praksis, og du kan selv se dette i tabellene som viser tall fra NAF testene 2014 og 2015, hvor vi har lagt inn EUs våt grep samt også noen USA-verdier. Derimot de supermyke vinterdekkene, feilaktig kalt ''nordisk gummi'' har våt grep F (og noen i realiteten trolig G som er dårligste tillatte verdi), og dette er vesentlig dårligere enn vinterdekk med C og E. Man vet at vinterdekkene også testes på en ''god dag''. 

BETRAKNINGER AV DE ULIKE VALGMULIGHETENE PÅ VINTERDEKK TIL TESLA S

Nedenfor har vi gjort noen vurderinger av de 4 mest aktuelle dekkene for Tesla S, for norske varierende vinterforhold. VI kan også levere Michelin og Continental, men disse har vi vurdert som veldig svake på vanndrenering, slaps og våt asfalt, og derfor en god del svakere enn de fire som vi har vurdert.

På våt asfalt i 80 km/t skiller Nexen dekket seg fra de øvrige med god langsgående drenering og fantastiske bremseegenskaper. Vann og slaps dreneres godt via de store langsgående sporene, og nettopp dette er viktig om vinteren. På snø er den ingen målbar forskjell mellom dekkene, og på isete asfalt er det vanskelig å merke noen forskjell. Der hvor det er tilnærmet ren is er Yokohama og Nokian ørlite bedre, men når det er litt feste under isen blir Nexen og Vredestein litt bedre. 

Tesla S har i utgangspunktet spikerfeste på is med alle typer vinterdekk såfremt gummien er helt ren. Hvis dekkene er fulle av fett og skitt (det blir de etter 4-5 uker på våt asfalt med veisalt) vil alle dekkmerker ha mistet mesteparten av friksjonen i dekkene, og det har tilnærmet ingen betydning hvilken vinterdekk man setter på bilen.

Det er viktig å merke seg at det er marginelle forskjeller mellom dekkene, med unntak av Nexens gode dreneringsegenskaper. Levetiden er også bedre på Nexen og Vredestein, så da gjenstår det å sjekke hvilket tilbud som er best. 

Slitestyrke på dekk er nok den viktigste faktoren i tillegg til pris, for å oppnå en både sikker og god løsning på dekk- og felgøkonomien. El-bilene bør ha minimum E i våt grep på vinterdekk hvis man kjører mye på asfalt, av sikkerhetsmessige grunner, og vi erfarer at litt sterkere gummi også har bedre levetid på underlag med mer friksjon. Kjører du i hovedsak på ren is, og i tillegg er flink til å rengjøre dekkene regelmessig (bruk en bøtte med varmt vann med Zalo (e.l.) som løser opp fett) vil et spesialisert is-dekk som Nokian Hakka R2, Nexen Winguard Ice, Yokohama Ice Guard, Bridgestone Blizzak WS80 være hensiktsmessig. Hvis du derimot aldri vasker dekkene vinterstid, så er friksjonsflaten dekket med fett (fra veisaltet) og skitt (som akkumulerer seg over noen uker), og man får ikke utnyttet den supermyke gummiens friksjonsegenskaper på ren is. 

DEN OPTIMALE VINTERHJULPAKKEN TIL TESLA MODEL S FINNER DU VED Å KLIKKE PÅ BILDET UNDER

Tesla Model S beste vinterdekk

Bremselengdene mellom all-round dekk og rene is-dekk bremser omtrent helt likt etter 4-5 ukers kjøring i Oslo, fordi dekkene har akkumulert et fettlag (p.g.a.veisalt) som gjør at skitt fester seg på dekkflaten. Friksjonsflaten på dekket er dekket med fett og skitt, og det er dette du bremser på. Kjøper du rådyre ''testvinnerdekk'' med F i våt grep, kjører mest på asfalt og aldri vasker dekkene, har du gjort det absolutt dårligste kjøpet overhodet, i tillegg til å kjøre på det mest trafikkfarlige dekket som tilbys i markedet. Vinterdekk med E og C i våt grep som også har akkumulert fett og skitt over tid, vil likevel bremse mye bedre enn de spesialiserte is-dekkene (våt grep F) på våt asfalt, fordi friksjonenen mot underlaget er såpass stor at fett og skittlaget til en viss grad blir gnidd bort ved kraftig nedbremsinger. Det er vanskelig å skille mellom vinterdekk på ren is når dekkene er skitne (4-5 ukers kjøring på saltede veier), men på våt asfalt er det overveiende sannsynlig at de supermyke vinterdekkene ikke er gode nok.

NÅR EN ORIGINAL RESERVEFELG KOSTER MER ENN 5 FELGER

Har du originale felger eller felger kjøpt fra bilforhandleren bør du sjekke hva en reservefelg koster. Pr. juni 2015 har vi fått oppgitt pris på 19 tommere til ca. 6.500,- /stk.

Tesla S modellene kommer med 45-profil på 19 toms felgene og det er lite gummi utenfor felgkanten. De fleste kantkjører felgene i løpet av året og noen treffer et hull i veien slik at felgen blir urund, så Tesla-eiere må regne med forbruk av felger, alt ettersom hvor uheldig man er på slitte norske veier. Risikoen for kantkjøring og møte med hull i veien øker med diameteren på felgene. 21 tommere har lite gummi som beskytter felgene, og vi erfarer at dette ofte blir veldig høye kostnader. 

FELGER MED NAVRINGER I PLAST HAR MINDRE KORROSJONS- OG SLITASJEPROBLEMER MOT HJULNAVET

Dette har blitt et tema når vi ser at originalfelger og andre felgmodeller uten navpringer begynner å slarke på navet når aluminiums- og stålflatene korroderer mot hverandre på våt og saltede vinterveier.

Tesla hjulnav som korroderer tesla felg med korrodert nav

 

tesla felger og navringer

TESLA MODEL S ER TYNGRE ENN DE FLESTE STORE SUV'ER

Egenvekten på Tesla S modellene er ca. 2200 kg og trykket mot underlaget krever mye av både felger og dekk. Slitestyrken på dekkene (treadwear og et tall fra 220 til 400 står støpt inn i dekksiden på sommerdekkene) er viktig, og på vinterdekk er det ikke krav at slitestyrken skal være angitt på dekksiden, men her erfarer vi at dekk utviklet for isbanekjøring for å oppnå gode resultater i vinterdekktesten som markedsføres av NAF, Continental og media forøvrig, i praksis har kort levetid på asfalt underlag. 

Spesielt for 21 tommere med dyre Michelin og Continental dekk blir det kostbart med slitestyrke på 220-240. Tesla S modellene er ikke kresne på dekk og man kan fint bruke rimeligere dekk, og noen dekkmerker som for eks. Achilles, Nankang m.fl. fungerer greit. Disse dekkene har også mykere dekksider som reduserer støynivået på grov asfalt. Vi ser at Continental har forsøkt seg med en skumgummilignende ''innleggssåle'' i sine 21 tommers dekk for å redusere rumling, med begrenset resultat på grov asfalt.

Nå kommer trolig flere produsenter med slitesterke og gode dekk i både 19, 20 og 21 tommere, og vi har allerede et godt SUV dekk i 20'' fra Achilles. Se forslag til komplette 20'' sommerhjul her. Du får en super hjulpakke med slitesterke dekk som har myke dekksider som reduserer rumling på grov nordisk asfalt.

NYHET FOR HØSTEN 2015 ER VINTERHJUL I 20-TOMMERE MED VREDSTEINS NYE SUPERDEKK + ZAX TURBIN FELGER. KLIKK FOR DAGENS TILBUD PÅ  BILDET UNDER:

VINTERDEKK TIL TESLA S MED FELGER I 20 TOMMERE 

SE OGSÅ VÅRE GODE TILBUD PÅ DEKKHOTELL FOR TESLA MED SVÆRT GODE LAGRINGSFORHOLD

For deg som kjører mye og trenger nye dekk ofte blir dekkhotellet tilnærmet kostnadsfritt, i tillegg til at du kan benytte deg av erfaringene vi bygger opp på hva som fungerer godt, som har lang levetid og som koster mye, mye mindre enn de dyre reklamedekkene.

Dekkhotell for Tesla s

 

GODE RÅDE ER GRATIS - VASK DEKKENE REGELMESSIG OG HUSK RIKTIG OPPBEVARING

vaske vinterdekkene regelmessig er viktig om vinteren

Produktliste